Külaskäik Lüganusele ehk omavalitsuste liitumisest
06. 09 külastasin Lüganuse valda. Neil seal kõne all
liitumine Püssiga. Pikemas perspektiivis isegi Kiviõliga koos suurema
omavalitsuse moodustamine kõne alla võiks tulla. Vaatasin läbi Eestis toimunud
liitumised ja nendega seotud positiivsed ja negatiivsed asjaolud. Rääkisin
neile Läänemaa kogemustest – kuidas ja miks Lihula kokku sai ja kuidas ja miks
teised pole kokku saanud. Seni on Eestis liitunud 51 omavalitsust, millest on
siis järgi jäänud 22 omavalitsust. Kõige suurem liitumiste aasta on olnud 2005
aasta, kui 14 valda ühinesid neljaks vallaks. 2009 oli ainult üks ühinemine ja
2013 seisab ees ja plaane tehakse Eestis mitmeid. Läänemaal meil seni tõsiseid
jutte küll ei ole. Mismoodi siis sellesse liitumisse suhtuma peaks? Olen ise vallavanemana
kahel korral liitumisettepanekut teinud. Siit võib juba välja lugeda positiivse
suhtumise. Miks need ettepanekud ei ole
läbi läinud… Siin tuleb mängu Läänemaa asustuse omapära – meie kogukonnad on
väga iseseisvad ja isepäised J .
Tõenäoliselt on Läänemaa puhul lahenduseks just maakondliku taseme tugevdamine,
mitte omavalitsuste kõigest hingest liitmine. Mujal Eestis, kus asustus tihedam
ja kogukonnad sidusamad, on lood teisiti ja liitumine on kaasa toonud
positiivseid arenguid. Iga juhul aga ei asenda omavalitsuste liitmine tugevat
maakonna tasandit. Liitumine on hea, kuid tugev maakondlik tasand on
hädavajalik.
Rannarootsi kultuuripärand
on Läänemaa pärl
07.09 toimus Tallinnas järjekordne rannarootsi kirikuvarade
töögrupi kokkusaamine. Nagu ikka – laua taga maavalitsus, valdadest inimesed,
kultuuriministeerium, kiriku esindajad ning
rannarootsi kogukondade esindajad siit – ja sealtpoolt
merd. Meeldetuletuseks niipalju, et pikaajaline protsess, (mille
eesmärgiks oli rannarootsi kirikute varade tagasitoomine kodukirikutesse või
kodumaale ning selle läbi kogukondade liitmine ja rannarootsi asualade kohaliku
eripära väärtustamine) sai alguse 2008 aastal Lääne maavalitsuse ja praostkonna
ühiskomisjoni istungilt. Vaheetapina
allkirjastati heade kavatsuste protokoll 2010 aastal Olavipäeval Vormsis. Nüüd
on aeg edasi läinud, teema ei ole soikunud vaid areneb jõudsalt edasi.
Kultuuriministeerium on koostanud inventuuri kirikuvaradest Eesti muuseumides,
samasugune inventuur on koostatud Rootsi poolel. Juba hakatakse ka lahendusteni
jõudma. Rootsis tegutsevad kodukandiühingud otsivad kokkuleppeid nende esemete
osas, mis Rootsis on, Eesti poolel kaalutakse võimalusi kas varasid
kodukirikutesse deponeerida või vähemalt näituseid korraldada – sõltuvalt
kodukiriku vastuvõtuvõimekusest. Miks seda kõike tehakse – sellepärast, et
rannarootsi kultuur on Läänemaa eripära. Eripära aga rikastab J
Suures saalis - finantstehingute
maksust
10.09 – algas sügisistungjärk. Esimene päeva osas olid
kõigepealt huvitavad kaks kõnet - Ergma
ütles, et pidage riigikogust lugu ja ärge sõimake meid, president ütles, et
ongi vaja sõimata, kui selleks põhjust antakse ja rõhus usaldusväärsuse taastamisele. Peale kõnede oli aga huvitav arutelu
finantstehingute maksu üle. Nagu teate - selleteemaline arutelu nii Eestis kui
Euroopas käib pidevalt. Eestis on teema aktuaalne, sest pankade poolt
väljaviidav kasum on märkimisväärne. Pidevalt on üleval küsimus – kuskohast
võtta raha ühiskonna vajaduste rahuldamiseks ja ka majanduslanguse korral
vajalike varude moodustamiseks. Sellel teemal vastas arupärimisele peaminister.
Tema vastus küsimusele, kas Eesti peaks kehtestama finantstehingute maksu oli
selline :… „Kui finantstehingute maks leiab toetust
valdavas osas Euroopa Liidu maadest, siis mina isiklikult pean otstarbekaks
Eestiski see maks kehtestada. Kui seda aga vähe toetatakse ja kui Rootsi seda
üldse ei toeta, siis tuleks väga tõsiselt kaaluda, kas sellise maksu
kehtestamine Eestis oleks otstarbekas.“ Varem on peaminister ütelnud, et Eestil on seni
puudunud iseseisev aktiivne rahanduspoliitika.
Nagu näha, selline suund jätkub. Kui Eesti juba nii varmalt Euroopas
omaseid maksutrende jälgib, siis äkki kehtestaksime siiski astmelise
maksustamise ja diferentseeriksime rohkem oma käibemaksu? Euroopas on kombeks oma inimest eest hoolt
kanda…
Õiguskomisjonis : Karistusseadustiku muutmine
10.09. Esimesel sügisesel töökoosolekul oli justiitsminister
komisjonis mitme eelnõuga. Üks näiteks karistusseadustiku muutmine, millega
piiratakse vangide õiguseid – näiteks elektrooniliste vahendite kasutamisel.
See kõik vahva. Muu hulgas aga näiteks seatakse sisse kohustus vanglaametnikule
ja vanglateenistuse ametnikule vastata teatud füüsilistele nõuetele… Vanglateenistuse ametnike hulka käivad
muuhulgas ka vastava osakonna töötajad ministeeriumis… Ma just mõtlesin
kaitseväeteenistuse peale – ka seal on füüsilistele nõuetele vastavus
teinekord see, mis teenistuse jätkamisel takistuseks saab. Kas nüüd tekib
sama seis ka vanglateenistuses? Ma saan aru nendest, kes otseselt
kinnipeetavatega kokku puutuvad. Aga miks füüsilised nõuded kõigile
vanglateenituse ametnikele?
Fraktsioonis: kelle arvelt õpetajate palgad –
omavalitsuste arvelt?
10.09 Esimesel fraktsioon istungil oli arutelu selle üle,
kuidas PGSi muudatused mõjutavad omavalitsuste rahakotti. Haridusmini
seletuskiri ütleb, et üldse ei mõjuta…tegelikult aga? Tegelikult aga eelnõu
oluliselt kitsendab seda ala, mille rahastamiseks omavalitsused saavad kasutada
neile riigi poolt eraldatud haridusraha. Näiteks jääb välja n.ö
investeerimiskomponent. Kui varasemalt oli haridusraha sees ka võimalus tasuda
sellest rahast investeeringute eest ja selle jaoks oli ette nähtud eraldi
lisasumma, siis uue eelnõu kohaselt eraldise kogusumma jääb küll samaks, kuid
investeeringute eest tasumiseks seda enam kasutada ei tohi. Ma ei räägi sellest,
et investeeringute summat kärbiti masuga 250 miljonilt kroonilt aastas 50nele miljonile.
Põhjendus oligi nagu selline, et – summa niigi väike, mis seal siis ikka enam. Samuti näiteks ei saks eelnõu kohaselt riigi poolt
eraldatavate haridusrahade arvelt omavalitsus maksa enam eripedagoogidele.
Samas jällegi loeb PGSi eelnõu üles koolis kohustuslikud eripedagoogid. Fraktsioon
otsustas pöörduda omavalitsusliitude poole kirjaga, et saada nende muudatuste
osas omavalistuste seisukohta. Saigi siis kiri koostatud ja ära saadetud.
Vastust pisut aimasime ka – õpetajate palgaraha tõus järgmiseks aastaks
võetakse suures osas omavalitsuste taskust.
Elektriraudtee
juhtkonnaga kohtumine
12. 09 kolmapäeval kohtusin Lääne maavanema komisjoni
koosseisus Elektriraudtee juhtkonnaga. Kohtumine oli üpris valgustav.
Kõigepealt see, et olime seni olnud arvamusel, et Haapsalu raudtee osas on
kindlasti vajalik just elektriraudtee väljaarendamine. ELRi rahvas aga ütles, et
diiselrongi ja elektrirongi omavaheline ühendamine käib klõps – meetodil ja see
ei ole mingiks takistuseks. Väga vabalt saaks Riisiperest Haapsalu poole sõita
diisel. Teine asi oli see, et arvasime seni, et diiselronge peaks Haapsalu
vahel liikumiseks juurde soetama ja see
teeks investeeringu kallimaks – kuna elektrirongid on juba piisavas koguses
ostetud. Teada saime aga, et ei, ka diiselrongide ostetud mahust piisab ka
Haapsalu teenindamiseks. See aga võimaldab meil, vähemalt esimese etapina välja
pakkuda raudtee taastamist ilma kontaktvõrguta, ehk siis c´a 30 % odavamalt,
kui esialgu plaanitud. See on oluline vahe ja loodetavasti teeb otsustamise
lihtsamaks.
Matsalu Loodusfilmide Festival
12. 09 kolmapäeval toimus järjekordne ja seekord siis 10nes
MAFFi avamine. Käisin seal kohal, laupäevasel lõpetamisel ka. Maakonna kõige
suurema rahvusvahelise kõlapinnaga üritus. Hea meel on, et festival on ennast
kinnitanud Läänemaa-, Eesti- ja rahvusvahelisse kultuurilukku ja sinna püsima
jäänud. Seda mis tehtud on, seda mälupilti ja seda kultuurikihti ei kustuta
enam mingi väega, ei inimeste mälust ega ajaloost. Kui nii vaadata, siis
festivali meeskond eesotsas Tiit Mesilaga saanud hakkama väga olulise asjaga ja
loonud püsiva väärtuse. Loodan, et festivalil läheb ka edasipidi sama hästi,
kui senini.
Kool - kool
Kuivõrd nüüd on mul jälle koolitee käia, siis õhtutega ei
ole muret – need on sisustatud. Tallinna Ülikooli haldusjuhtimises
magistriõpingud. Loengud on teisipäeva, neljapäeva ja reede õhtul ja
laupäeviti, lisaks eelnev lugemine ja kirjalikud tööd. Päris keeruline – kui seni olid päevad tihti
kahekordse ülekattega, siis nüüd on tihti kolmekordsega.
Talgud – talgud
Septembri keskmine nädalavahetus läks talgute nime all.
Laupäeval 15.09 korraldas vald talgud Risti raudteejaama juures. Pühapäeval
jällegi KL Risti malevkond talgud Ristil malevkonna kodu juures. Kuna tahtsin
kindlasti ühe päeva jätta ka kodusteks tegemistest, siis pidin valima. Seekord
valisin valla ürituse kasuks. Raudteejaama juures võtsime kuivanud puid maha, eemaldasime
rohtu asfaltkattelt, tassisime rdt-jaamast sodi välja, likvideerisime vanaks
jäänud sirelihekki. Jaam on väljast juba päris kenaks saanud. Nüüd peaks seest
ka paremaks saama, saaks ka reaalselt kasutusse võtta.
Õiguskomisjonis – mis asi on perekond?
17.09 esmaspäeva õiguskomisjonis oli tõesti huvitav arutelu
selle üle, kuidas iga seadusandlik akt püüab luua oma mõisted. Kultuurikomisjon
küsis õiguskomisjoni käest, et kuidas õppelaenude ja toetuste seadus läheb
kokku perekonnaseadusega. Paraku, pidime vastama, et kohe mitte ei lähe. See
õppelaenude -ja toetuste seadus on ju
nüüd see, mis peaks võimaldama n.ö tasuta kõrgharidust pakkuda. Ehk siis – saad
vajaduspõhist toetust 135 euri kuus, juhul kui õppekava täidetud ja sinu
perekonna sissetulekud on allapool vastavat normi. Perekonnaks on - kui oled abielus – siis naine, aga kui
abielus ei ole, siis ema, isa õed, vennad, poolõed jne. Ehk siis, kui sa ei ole
abielus ja sinu poolvend (või ema või isa või õde) saab head palka, siis sina
toetust ei saa, sest eeldatakse, et sinu lähisugulased igal juhul osalevad sinu
ülalpidamises. Arvesse võetakse siis
perekonnaliikmete keskmise sissetulek. Päris hull mõte. Mitte sellepärast, et ema-isa
suuremalt-jaolt osalevadki õppuri ülalpidamises, vaid sellepärast, et tihtilugu
nad ei osale, sest nad lihtsalt ei jaksa, või kuid siis napilt-napilt, sest
neil omal jätkub ka vaid napilt – napilt. Mis veel rääkida õdedest – vendadest
ja poolõdedest – vendadest. Muuhulgas –
perekonnaseadus defineerib perekonda eelkõige abielus olevate inimeste, nende
laste ja ühise eluaseme ja vara kaudu. Täiskasvanud eraldi elav laps
abieluseaduse mõistes ei ole perekonna liige, küll aga eksisteerib
ülalpidamiskohustus võimetuse korral, tulenevalt sugulusest. Sotsiaalhoolekande
seaduses jällegi perekonna mõiste omamoodi lahti seletatud. Pudru ja kapsad.
Omavalitsused ja 20
aastat põhiseadust
19.09 osalesin TTÜs konverentsil, mis käsitles kohalikku
omavalitsust põhiseaduse valguses. Räägiti põhiseaduse mõttest, kuidas seda
koostati ja kuhu põhiseaduse järgimisega (või mittejärgmisega) on välja jõutud.
Pikk päev ettekandeid, üks kriitilisem kui teine, tähelepanu all eelkõige
kohalike omavalitsuste ja keskvalitsuse suhted. Tundub nii, et omavalitsuste ja
keskvalitsuse vastasseis on jõudmas oma haripunkti (nagu ka muudel elualadel
jälgida saame…) Lõpuks jääb üles aga küsimus – miks on asjad just nii nagu nad
on? Miks riigivõim tsentraliseerib ja muutub aina rohkem ametkonna põhiseks?
Miks ei ole omavalitsuste ja riigi vaheliste funktsioonide piirid selged? Miks
väheneb omavalitsuste rahaline iseseisvus? Miks on haldusreform tegemata? Miks
ei ole omavalitsuste koostööks sobilikku seadusandlikku keskkonda? Vastus on
lihtne. Olemasolev olukord - olgugi, et
ei aita kaasa Eesti püsimisele, majanduslikule ja sotsiaalsele arengule –
võimaldab võimul olla ja võimu teostada. Kui võimulolijad
unustavad ära poliitika põhilise olemuse ja jätavad erinevatest poliitika
definitsioonidest lauale vaid ühe – võimu haaramise ja võimul püsimisega
seotud - siis juhtubki see, mis praegu
Eestis toimub.
SDE majandusarutelu
Haapsalus
27.09 toimus Haapsalus arutelu majandusteemadel. Ettevõtjaid
osales kaheksa. Esindatud olid praktiliselt kõik tegevusvaldkonnad – alates metsandusest
kuni metallitööstuseni. Põhisõnum, mis arutelust välja koorus – oli vajadus ettevõtluse
arengu suunamiseks. Praegune suund on ikkagi aina rohkem ühtlustamisele – olgu siis
tegemist maksustamisega, ettevõtlustoetustega vms. Liigne lihtsus muutub
aga primitiivsuseks ja primitiivsus saab juba takistuseks. Kui ei ole mingeid
võimalusi ettevõtlust suunata, siis kogunebki kõik tegevus Tallinna ümber,
kõigepealt töökohad ja siis inimesed. Ja nii surebki elu maakonnas välja. Ettevõtjad
pidasid oluliseks üle vaadata kogu maksupakett ja käsitleda seda tervikuna.
Peab võtma sihi, millist ettevõtlust tahame toetada järgmise 5-10 aasta
jooksul. Vajalik on soodustada ettevõtlust, mis toodab suuremat lisandväärtust. Siin
oli näha olulist erinevust praegusest suunast – kõigile ühe laua – ja rauaga. Samas nähti ka olulisi võimalusi bürokraatia vähendamiseks
ja asjaajamise lihtsustamiseks. Ettevõtjad leidsid, et riik peab võtma
vastumeetmeid tööjõu väljavoolu vähendamiseks ning samas ka et ka tööjõu sissetoomine võiks olla lihtsam - kontrollitud ja ka
suunatud, aga lihtsam. Räägiti ka krediidi
kättesaadavusest väikeettevõtjatele ja riigihangete korraldamisest.
Lõppkokkuvõttes – väga kasulik kohtumine oli ja andis kindlust, et oleme õigel
teel.
Diiselrongidest tõenäoliselt ei piisa siiski. Oleneb, kust kandist vaadata, võimalik, et Lõuna-Eesti kolmnurk jääb siis tühjavõitu ja intervall-loogika ei kehti igal pool ja igal ajal. Küll aga võib kasuks tulla osaline diisli pendeldamine Haapsalu ja Riisipere vahel, ümberistumine võimalik, kuigi ei ole kõige mugavam.
VastaKustutaKaaluda võib ka elektriliini pikendamist vajadusel Turbani ja võimalusi on veelgi.
Haapsalu ja ka muude teemade pilte võib mu blogist iga kell kasutada. Parimat!