Ma pole seni veel sõna võtnud PKC tehase sulgemise teemal.
Piinlik on riigikogu tasemelt kohalikke inimesi õpetada ja targutada, mida
kõike nüüd ja kähku tegema peaks. Usun, et nii maavalitsus, linnavalitsus, Töötukassa
ja maakonna haridusasutused on juba planeerinud või planeerimas nii vajalikke kokkusaamisi
ja nõupidamisi, kui ka kohalikke
abimeetmeid, kuidas tööta jäävaid inimesi toetada. Selge see, et informatsiooni
liikumine on ülioluline, muidu ootab keegi pikisilmi tööd, teine aga töötajat
ja kokku nad saada ei pruugigi. Üks osa tööta jäänutest saab tööle Keila
tehasesse, üks osa leiab rakenduse teistes Haapsalu ja lähiümbruse tööstusettevõtetes, mingi osa tõesti asub
ümberõppesse ja leiab rakendust teistes majandussektorites.
Siiski, iga inimene teenindajana töötada ei taha ja ei selleks
sobigi. Teised ettevõtted kõiki tööta jäänuid mõistliku aja jooksul hõivata ei suuda. Nii jääb
kindlasti hulk inimesi ilma kohaliku rakenduseta ja hakkavad endale otsima
elatise teenimise võimalust väljaspool Läänemaad.
Kui nüüd uus ettevõte tahaks Haapsallu tulla, siis tööjõu puudus ei tohiks küll probleemiks osutuda. Igal juhul on tegemist Haapsalu ja Läänemaa jaoks väga sandi seisuga. Kohalik kiire tegutsemine on igal juhul
vajalik ja pakub kindlasti leevendust , kuid probleemi kui sellist –
ettevõtluse koondumist paari suurema linna külje alla see kindlasti ei muuda.
Riigikogu liikmetel tuleb aga endil planeerida kriisikoosolek
ja seda hoopis riigikogus. Miks on mitmed kohalikku majanduselu toetavad
eelnõud seni vastu võtmata jäänud? Millised
nendest saab lihtsalt uuesti riigikogule esitada ja millised uued eelnõud peab
koostama? Kasvõi see allakirjutanu poolt koostatud eelnõu, millega oleks pandud
ettevõtluskeskkonna arendamisele kaasa aitamise kohustus kohalikele omavalitsustele
ja eraldatud neile selleks ka summasid riigieelarvest. Eelmisel aastal see mõte
toetust ei leidnud, ehk nüüd on siis
õigem aeg. Või miks keskkonnaministeerium siiani seisab vastu Kiltsi lennuvälja
tööstusala maade munitsipaliseerimisele? Või siis kohaliku ettevõtluse otsese toetamise
küsimused – kas selleks on sobilikud regionaalsed maksuerisused, siseriiklikud spetsiaalsed
investeeringutoetused lisaks EL vahenditele või siis hoopis näiteks elektrivõrguga liitumist
soodustavad meetmed?
Plaani B odavat tööjõudu tarbiva allhanketööstuse väljakolimise
puhuks ei ole vaja vaid Haapsalu jaoks, seda ootab terve Eesti. Rohkem Euroopa Liidu raha teadus - arendustegevusse ning väike - ja keskmise suurusega ettevõtete toetamiseks - see on üks osa plaanist B, mida on juba asutud ellu viima. Need on aga pika vinnaga meetmed, mille tulemusi näeme alles mitmete aastate pärast. Regionaalpoliitika Eestis sees on kiirema mõjuga ja meie oma valikute küsimus. Jaanus Karilaiul on selles osas õigus. Isevoolu minemise
poliitika ei ole jätkusuutlik. Kevadkoalitsiooni lepingusse said nii mõnedki punktid
sisse ja nüüd tuleb jälgida, et need ka päriselt ellu läheksid. Kui midagi on võimalik kohe teha, seda tulebki kohe teha. Ka Lauri Luigel on õigus – tegutseda on vaja, ja kiiresti. Igaüks
sellel tasemel, mis talle usaldatud on. Ministri tasemel saame teemat arutada
juba esmaspäeval, kui Läänemaad külastab majandusminister Urve Palo.
Mis saab Eesti regionaalpoliitikast üldisemalt?
VastaKustuta