Programmis on kirjas, et soovite tuua kohalikud omavalitsused madalseisust välja. Mis madalseisus nad praegu on? Kuidas nad välja plaanite tuua?
NS:
Kohalike omavalitsuste madalseisuks saab nimetada olukorda, kus omavalitsustele
laekuvad tulud ei vasta neile pandud kohustustele. Paraku on see olukord
viimase kümne aasta jooksul aina süvenenud. Omavalitsuste ülesanded peavad
olema omavalitsusele sobilikud ning reaalselt ka täidetavad, vastasel juhul me
saame silmakirjaliku süsteemi, kus ülesanne oleks nagu antud, aga tegelikult
seda ei täideta. Selle olukorra lõpetamiseks on vaja teha kolme asja –
kõigepealt otsustada, millised ülesandeid saaks ja peaks lahendama üheskoos
maakonna tasandil, teiseks tuleb suurendada omavalitsuste osa avaliku sektori
rahakotis ja kolmandaks tuleb maakonna tasandile tekitada tugev omavalitsuslik
haldusorgan. Need kolm sammu oleks vajalikud praeguse olukorra muutmiseks.
Milline
on omavalitsuste uus rahastamismudel, mida programmis mainite?
NS:
Uus rahastamismudel arvestab omavalitsuste suurust ja ülesandeid. On selge see,
et väikses omavalitsuses ei ole mõistlik kõiki neid asju teha, mida suures
omavalitsuses tehakse. Kui suur omavalitsus peaks suutma endale
ehitusinspektori palgata, või siis lastekaitsetöötaja, siis väikeses
omavalitsuses ehitatakse võib olla paar maja aastas ja lapsi on ka vaid
mõnikümmend. Samas on selge, et ka väike omavalitsus peab ju saama ka ehitusinspektori
teenust, lastekaitsetöötajat võib ka vahel vaja minna, aga neid töid tuleks
siis teha üheskoos, mitte ükshaaval. Järelikult peab olema ka rahaline kate
üheskoos tehtud töödele ja see rahaline kate tuleb suunata otse koostöökohta –
näiteks omavalitsusliitu. Uus rahastamismudel peakski võimaldama vallale või
linnale raha nende tööde jaoks, mis on seal ka tegelikult tehtavad ning need
asjad, mida on mõistlik teha üheskoos maakonna tasandil, tuleb ka rahastada
koostööorganisatsiooni kaudu.
Kuidas
mõista lauset, et suurendate kohalike maksude osakaalu omavalitsuse tulubaasis?
Kas see tähendab, et käiste omavalitusel tekitada kohalikke makse juurde või
midagi muud?
NS:
Kindlasti ei käsi omavalitsustele keegi midagi. Samas on aga kohalike maksude
kehtestamine üks omavalitsuste õiguseid. Praegu moodustavad kohalikud maksud
vaevalt protsendi omavalitsuste tulubaasist. See osakaal peab suurenema. Kuivõrd
erinevate maksude hulga suurendamine ei tundu mõistlik, siis peaks kaaluma teatud
kindlate riiklike maksude otsustamise toomist kohaliku omavalitsuse tasemele. Näiteks
võiks sarnaselt maamaksule ka üksikisiku tulumaksu määr olla ettenähtud
vahemiku raames omavalitsuse poolt määratav. Ka võimalik ettevõtte tulumaks
võiks olla kohaliku maksu iseloomuga.
Kuidas
mõista seda, et annate osa omavalitsuse tuludest otsustamiseks elanikele?
Kuidas see protsess välja näeb?
NS:
Selline praktika on juba mitmetes omavalitsustes olemas – Kuressaares ja Tartus
näiteks. Selle kohaselt eraldab omavalitsust teatud summa eelarvest, mis
kasutatakse täpselt nii, nagu rahvas arvab, mitte volikogu otsuse kohaselt.
Rahva arvamuse välja selgitamiseks tehakse eelarve koostamise käigus küsitlus
ja enam toetust saanud idee kuulub rahastamisele.
Samuti
on programmis kirjas, et toetate omavalitsuste liitumist. Millega?
NS:Omavalitsuste
liitumist toetame kõigepealt kahel viisil – pakume liitumistoetust rahalises
mõttes ja pakume ka juriidilist abi. Mõlemad meetmed eksisteerivad ka praegu. Liitumispreemia
võiks lihtsalt olla suurem – suurem preemia motiveeriks ka rohkem liitumisele
mõtlema. Kasutamata on aga võimalused liitunud omavalitsuste muul viisil
toetamiseks. Euroopa Liidu fondide ja muude investeeringutoetuste puhul
lisapunktide andmine võiks olla laiemalt levinud komme. Igal juhul tuleb tagada
puhverperiood, kus omavalitsuse liitmise järgselt riigipoolsed finantseeringud
valda ei vähene, vastasel juhul kaotab liitumine omavalitsuse jaoks mõtte. Igasse
maakonda võiks jääda kindel hulk tugevamaid
omavalitsusi – sõltudes siis maakonna suurusest. Samas jällegi, kui kohalik
kogukond ikka kuidagi liituda ei taha, siis mis seal ikka. Ainult nad peavad
siis teadma, et väikesel omavalitsusel on vähem ka ülesandeid, sellega ka vähem
raha ja vähem võimalust oma kanti aidata.
Plaanite
taastada ka maakondliku omavalitsuse. Mida see endast kujutab?
NS:
Maakondlik omavalitsus kujutab endast tugevat maakondliku koostöö – ja otsustusorganit.
Praegused omavalitsusliidud on ju tegelikult mittetulundusühingud, mille ukse
võib üks omavalitsus alati selja taga kinni lüüa, või siis mille rahastamise katki
jätta. Maakondlik omavalitsus võiks välja kujuneda omavalitsusliidu tugevdamise
teel. Tugevasse omavalitsusliitu võiks üle tuua ka need maavalitsuse tööd, mis
juba oma iseloomult on mitte riiklikud vaid omavalitsuslikud – kasvõi
kultuuritöö, noorsootöö, sporditöö, hariduskoostöö, aga ka planeerimine.
Maavalitsusse jääksid siis maha otseselt riigi ülesanded nagu näiteks riigi
esindamine kohtus, maatoimingud, riigi omandiõiguse teostamine, järelevalve,
rahvastikutoimingud, riigiasutuste koostöö koordineerimine jms. Lõpuks võiks ka
maavanem üle kolida omavalitsusliitu ja praegusest maavalitsusest jääks järele maasekretäri
büroo, mis täidab riigi ülesandeid kohapeal ja koordineerib kohalike
riigiasutuste koostööd.
Tihti
on sotsidele ette heidetud, et maakondliku omavalitsuse loomine on riigile
kuidagi kallim, kui praegune süsteem. See ei ole tõsi. Maakondliku omavalitsuse
tulud kujuneksidki kolmest suunast – teatud rahad alt üles ehk siis valdadelt (
nagu ka praegu raha koondatakse), teatud tööd ( koos raha ja inimestega) tuleksid
maavalitsuselt ja teatud+ tööd ja rahad otse riigilt ülevalt alla ( näiteks
ettevõtluse arendamiseks eraldatavad vahendid jms). Maakondlik omavalitsus
võimaldaks teha maakonnas kindlaid otsuseid. Praegu on nii, et
omavalitsusliidule pole õiguseid antud ja maavanemalt on need paraku suures
osas ära võetud. Kokkulepped, paraku aga kipuvad kas kaduma või siis ajas
muutuma. Maakondlikku koostööd ei saa üles ehitada pelgalt hea tahte avaldustele.
Ütlete
ka, et omavalitsuse ülesanded sõltuvad tema suurusest. Mida väiksesse
omavalitsusse ei planeerita? Kui on üksteise ligi palju väikseid omavalitsusi,
siis kas neil jäävad väikestele omavalitsustele üle jõu käivad teenused
saamata?
NS:
Seda olen kirjeldanud üleval, rahastamismudel küsimusele vastates. Väiksesse
omavalitsusse ei planeerita neid ülesandeid, mis on küll praegu omavalitsusele
kohustuslikud, aga mida ei ole mõistlik igas väiksemas omavalitsuses üksi teha,
näiteks jäätmekäitlus, ühistranspordi korraldus, keskkonnakaitse, ehitusjärelvalve,
arhitekt, lastekaitse, puuetega inimeste hoolekanne jms. Teenused ei tohi jääda
osutamata. Teenused tuleb korraldada üheskoos, maakondliku
koostööorganisatsiooni kaudu või siis omavalitsuse omavaheliste lepingute
alusel. Ükski teenus ei tohi osutamata jääda, selles on ka üks suur
ümberkorralduste eesmärk. Omavalitsused võivad ju jääda väikeseks, kuid
väiksema omavalitsuse elanikel on täpselt samasugused põhiõigused ja ootused,
kui suurema omavalitsuse elanikel. Siin tekibki valdade koostööle kohustuslik
iseloom.
Maavalitsustest
plaanite kujundada kohalikud riigi teeninduskeskused. Mida see endast kujutab?
NS: See
tähendab, et mõte kohalike riigiasutuste koondamisest ühte teenuskeskusesse (
ehk siis ka Läänemaal tuntud „riigi maja idee“) ei ole kuskile kadunud vaid
areneb ja süveneb. Need riigi asutused, millel ei ole vaja oma suuremat keskust
(nagu näiteks päästekeskus on) vaid kus kohtadel ongi vaid büroo, saab koondada
ühele pinnale ja pakkuda sellega inimestele paremat teenindust ühest punktist
ja samas hoida riigile raha kokku. Selliste teenuskeskuste töö korraldamine
peaks olema maavalitsuse ülesanne.
Milline
osa regionaalpoliitikast on teile kõige olulisem?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar