Aasta alguses tegin ettepaneku Läänemaale ühe omavalitsuse
loomiseks. Mind ajendas teadmine, mille tollal
sain ministeeriumist koosolekult. See oli teadmine sellest, et maavalitsused
enam samal viisil ei jätka. Läksin Omavalitsuste Liidu üldkoosoleku ette ja
ütlesin – hea rahvas, maavalitsusi ja
maavanemaid praegusel kujul enam varsti
ei ole. Selleks et maakonna tase tühjaks ei jääks, et omavalitsused ükshaaval
hulpima ja omavahel kemplema ei jääks, oleks tark moodustada maakonda üks
omavalitsus. Minu ettepanek ei leidnud toetust.
Ei omavalitsusjuhtidele ega ka muule rahvale ei mahu hästi pähe, et üks omavalitsus
maakonna suurune on. Inimesi ehk olekski
parasjagu, vahemaad on aga sellised, et teise otsa rahvast omaks tunnistada ei
taheta. Maakonna mõistes omaks küll, aga
valla mõistes küll mitte.
Nüüd siis toimus järgmine Omavalituste Liidu üldkoosolek,
kus ministeeriumi ametnik selle jutu, mida mina pool aastat tagasi rääkisin, üle kinnitas. Jah, maavalitsused nende
praegusel kujul on plaanis ära kaotada. Nagu öeldi, siis 2019 aasta algusest. Riigiametnikust
maavanem on ka plaanis ära kaotada. Maakond ise aga ei kao kuskile. Maakonda jäävad
alles ka teiste riigiasutuste esindused,
uuesti räägitakse n.ö „riigimajade“ loomisest igasse maakonda. Pensioni asju, maa-asju ja metsa-asju saab
edaspidigi Haapsalus ajada. PRIA
menetleb taotlust ja keskkonnainspektsioon ajab reostajaid taga. Politsei
valvab korda ja pääste kustutab tuld. Inimesed pannakse paari ja isikut tõendav
dokument antakse kätte ikka Haapsalus.
Omavalitsuste Liit saab ülesandeid juurde
Maavalitsusest päris palju tööd liigub üle omavalitsuste liitu. Maakonna
haridustööd – näiteks koolide aineolümpiaade ja ainenõukogude tööd hakkab korraldama omavalitsuste liit, samuti
kultuuritööd ja noorsootööd. Maakonna arenduskeskus antakse omavalitsuste liidule,
ühistranspordi korraldamine ka. Maavalitsus tema praegusel kujul kaob ära, omavalitsuste
liit aga saab juurde oluliselt tööd ja ülesandeid. Juhul, kui maakonnas saaks olema
üks omavalitsus, siis oleks see kõik
lihtsam ja kindlam. Praegu aga langeb põhiline rõhk omavalitsuste liidule. Maakonna
rahva jaoks aga ei tohiks suurt midagi muutuda – teenused jäävad maakonda
alles, nagu nad seni on olnud.
Arenguks on vaja kokkulepeid
Omavalitsuste liit hakkab koostama ka maakonna
arengustrateegiat. Seni tegi seda
maavalitsus. Maakonna strateegial on kokkuleppe roll ja raha suunamise roll.
Kuna palju vajalikust rahast tuleb väljastpoolt
- riigilt või Euroopa Liidult, siis on vaja kokku leppida, mida ja
millal teha, mida ükshaaval teha ja mida üheskoos. Edaspidi peab see kokkulepe sündima ja kirja
pandama omavalitsuste liidu juhtimisel.
Kui nüüd küsida, et kas "peaga või peata" ehk kes on siis „maakonna kuningas“ - nagu Lääne Elu seda oma juhtkirjas hiljuti
küsis – siis vastus on – juhul, kui maakonda ühte omavalitsust ei teki – siis on
see „maakonna kuningas“ omavalitsuste
liidu esimees. Teda oleks õige ka uueks maavanemaks kutsuda. Omavalitsuste poolt paika pandud maavanem oleks kõvema kohaliku mandaadiga, kui praegune - nn "ülevalt-alla määratud maavanem" - selles on Lääne Elul õigus. Tema korraldada
saaksid olema ühised tööd ja tegemised maakonnas. Tema ülesandeks oleks omavalitsused ühise laua taha tuua ühist asja
ajama – alates maakonna investeeringute nimekirja
koostamisest kuni maakonna laste laulupeole viimiseni. Tema ülesandeks saaks olema ka riigiasutustega
suhtlemine ja maakonna huvide esindamine suhetes valitsusega.
Riigiametnikust maavanem aga jah – vähemalt praegu ministeeriumi
poolt kirja pandud plaanide kohaselt - lõpetab 2019 aasta alguses maakonnas
tegevuse. Maakonda jäävad alles teised riigiasutused ja inimesi teenindavad
üksused (nn riigimaja, politsei ja pääste jms), maavalitsuste asemele aga luuakse riigi
regionaalsed ametid, mida saab olema
neli või kuus, oleneb kuidas otsusele
jõutakse. Järelevalvet korraldama ja maakona taseme planeeringuid koostama hakatakse
regioonide kaupa (meenutage maakonna planeeringu koostamist, teenuskeskuste
määramist ja Nõvale ja Noarootsile saarelise staatuse andmist J). Mõned ametnikud, kellel ühes maakonnas
piisavalt koormust ei ole, saavad käima külakorda. Maakondade arengukavad võetakse regiooni
tasemel kokku, pannakse nendest omakorda kokku regionaalne arengulepe ja see seotakse
ära riigieelarvega. Nii loodetakse luua olukord, kus kohaliike plaane ka otseselt riigieelarve koostamisel
päriselt arvesse võetaks. Sellist esialgset plaani tutvustas meile
rahandusministeeriumi ametnik Omavalitsuse Liidu üldkoosolekul.
Mis ohud selle protsessiga kaasas käivad? Kõigepealt võib-olla
see, et kui maakonna arengustrateegia koostatakse kava kohaselt ka edaspidi maakonnas - omavalitsuse liidu poolt - siis maakondade planeeringuid hakatakse koostama tegelikult regioonide kaupa. Regiooni tasemel koondatakse ka maakondade arengustrateegiad ja antakse sisend riigieelarve
protsessi. See tähendab, et maakonna esindajad
peavad planeeringute koostamisel ja regionaalsete investeerimiskavade koostamisel
väga hoolikalt silma peal pidama, et oma maakonna huvid hästi esindatud saaks.
Miks see kõik hea võiks olla? Hea see on sellepärast et omavalitsuslik
toimetamine, ehk siis lihtsamalt öeldes – kohalik tahtmine ja tegemine saab
oluliselt jõudu juurde. Omavalitsustele antakse juurde ülesandeid, raha ja inimesi,
millega neid ülesandeid täita. Kohalikud
kokkulepped saavad mängima tähtsamat rolli nii kohaliku kogukonna eluolu kujundamisel, kui laiemalt riigi
juhtimises. Sellega suureneb lootus, et kohalik elu maakondades püsib, kasvab
ja areneb.
Tere Neeme. Jutul on sisu ja eks tulevikus on palju seniseid institutsioone internetis. Sa kirjutasid toonitavalt, et aadresside määramisel on oluline maakond. Aga tegelikult ei ole ju, see on lihtsalt lahendatav numbritega, tänasel päeval on näiteks katastri numbriga ju eristatavad, kus on maakonna kood, regiooni ja küla kood sees. Kui muutuks kunagi aadressid selle põhiseks, oleks hädahabi, posti, navigeerimise jne. Tulemused väga täpsed. Praegu on aadress ilma posti koodiga ju suht ebatäpne.
VastaKustutaKas sa seda oled mõelnud, et ajalugu kordub. Sellest lähtuvalt tahaks tähelepanu pöörata asjadele, et veel 30 aastat tagasi oli nn külanõukogu, kus töötas 1-2 inimest. Tänaseks on õigusjärglane kasvanud 10-15 inimeseni ja ületab maavalitsuse töötajate arvu. On kasvamas suurtest valdadest uued maavalitsused. Kus ametnikud on võimelised ja teevad kõik asjad ära. Tuleb alustada uue struktuuriga külavanemast. Igal külal oma külavanem küll, sest külakeskne liikumine on vajalik. Kuna külad on väikesed ja majanduslikult suht võimetud, tuleks luua külade grupid, kus on juba palgaline külade vanem, nn. Külanõukogu esimeses. See oleks alguses rahastatav suure valla eelarvest, kuna külas probleeme tekib juurde ja tööd on palju, on vaja palgata abiline, sekretär -raamatupidaja näol. Kulud kasvavad külade nõukogus, on vaja valla poolt hakata toetust jagama sealt piirkonnast tuleva tulu baasil. Näiteks üksikisiku tulumaksust mingi osa. Ja siit saab ring täis, hakkab tekkima uus nn. väikevald.
Loodan et said äru, minu tuleviku nägemusest, mis natukene sai läbi telefoni siia kirjutatud. Sry kui mingid segased sõnad, telefon muudab ise sõnu.
Janek