Tõsi on see, et küpsemas on maavalitsuse tegevuste ümberkorraldamise
plaan. Kas see plaan teoks saab – veel
ei tea. Kogu järgnev jutt põhineb minu
isiklikul teadmisel asjade käigust. Tõde selgub järgmiste nädalate, kuude ja
aastatega ja otsustavad lõpuks poliitikud.
Inimesed aga ootavad mingit selgust ja seega annan edasi info mis minul
asja kohta on.
Kava kohaselt jaotatakse maavalitsuste ülesanded laiali
kolmes suunas – üks hulk ülesandeid antakse üle omavalitsustele (
omavalitsusliidule), üks hulk ülesandeid antakse üle teistele riigiasutustele maakonnas
ja kolmas hulk ülesandeid viiakse üks aste ülespoole, ehk siis regiooni
tasemele, uutesse, nn regionaalsetesse ametitesse. Siin peab aru saama, et maavalitsuste ülesannete ära jaotamise
plaan ei tähenda, et maakonnad ära kaovad. Aga mis siis maakonda jääb?
Kui keegi ütleb, et maakonna peale maavalitsuste ülesannete
ümberjagamist identiteeti ei kanna enam midagi, siis kõigepealt peame küsima –
mis asi see identiteet on? Kõige lihtsam on öelda – kui üks asi on teistest eristatav, siis on tal oma identiteet
- ta on äratuntav. Küsimus ongi nüüd,
kas ühte regiooni kuulvad maakonnad on pärast riigireformi äratuntavad ja eristatavad
või enam vahet pole? Proovin nüüd loetleda asju, mis maakonnale ka pärast võimalikku
regionaalsete ametite tekkimist jätkuvalt oma näo ja sisu annavad ja maakonna
äratuntavaks teevad.
1.
Maakond kui asukoha määramise alus. Aadressidesse ei teki regiooni rida,
inimeste, ettevõtete ja kinnistute asukohta määratakse ka edaspidi maakonna alusel. Aadresskoht, elukoharegister, kinnisturegister,
äriregister jms jääb lähtuma maakonnast.
2.
Maakond kui inimeste kõnepruugi kohaselt enda asukoha määramise piirkond.
Kõnes jäävad ikkagi inimesed kasutama ka maakonda, lisaks omavalitsusele ja
asulale. Miks mitte aga regiooni? Sest regioon võib olla territoriaalselt nii
suur, et võib ulatuda Läti piirist kuni Harjuni või Järvani. Regiooni mainimine
ei anna piisavalt infot enda asukoha või elukoha kirjeldamiseks. Kuivõrd omavalitsused saavad olema suuremad, siis
suureneb omavalitsuste nime kasutamine, aga ka maakonna nime kasutamine jääb
püsima. Eriti veel siis, kui tekib hulgaliselt kas väheütlevaid või
ilmakaartele viitavaid omavalitsuste nimesid, mis riigi mastaabis kaugemalt inimese
lihtsalt segadusse ajavad.
3.
Maakond kui kultuuri, spordi ja noorsootöö koostööpiirkond. Keegi ei kujuta
ette, et maakondlikud laulu – ja tantsupeod kaovad ja jäävad alles vaid regiooni üritused, mis haaravad veerand
riiki! Või siis et, laste lauluvõistlused või koolispordivõistlused saaksid
toimuma ainult vallas ja siis järgmisena regioonis.
Vald on ka peale liitumist selliste ürituste jaoks liiga väike, regioon
liiga suur. Omavalitsused võivad muidugi omavahel kokku leppida ja üritusi
korraldada igasugustest piirkondades, KOP ja KULKA ja rahvakultuurikorraldus
jäävad aga maakonnapõhiseks. Seaduse kohaselt on igas maakonnas
maakonnaraamatukogu, mis toetab rahvaraamatukogude tegutsemist ja seda ei ole
kavas muuta. Miks siis? Sest kõik see teenus ja toimetamine, mis peaks toimuma
inimeste lähedal, on kavas säilitada maakondlikuna. Külaseltsi esindajat ei
sunnita esmase nõustamise järele minema Tallinnasse või Pärnusse. Samuti
viiakse ka taotluste hindamine läbi kohapeal, maakonnas.
4.
Maakond kui hariduskoostöö piirkond. Ainesektsioonid, aineolümpiaadid,
haridusuuendus, eksamite korraldus, tublimate
tunnustamine, ühiste tugiteenuste korraldamine, koolide ja lasteaedade koostöö korraldamine jms on plaanis jätta
maakonnapõhiseks. Seda jällegi kahel põhjusel – üks on regiooni kui piirkonna
suuurus mastaabi mõistes ja teine on lähedus toimijale. Ministeerium plaanib hakata küll koolide
järelvalvet korraldama regionaalselt aga
kohapeal koolide ja õpilaste igapäevased ühistegevused ja tugitegevused saavad
korraldatud maakondlikult. Regioonile ei anta sellist ülesannetki.
5.
Maakond kui riigiasutuste teenuspiirkond.
Igas maakonnas saab olema tagatud riigi teenuste pakkumine, mis
kodanikule vahetult vajalikud on. Alates
pensioniametist kuni töötukassani, politseist kuni PRIAni. Edaspidigi võib
mingi teenus kolida internetti ja sellega seoses võivad füüsiliselt pakutud
teenused muutuda. Ka ettevõtetele või ametkondlikuks kasutamiseks mõeldud
teenused võivad muutuda. Otseselt inimestele suunatud teenused jäävad aga
kohapeale ja loodava regionaalse ameti üheks põhiliseks ülesandeks ongi kava
kohaselt riigi teenuste kättesaadavuse eest hoolitsemine maakondades (nn riigimaja kontseptsioon).
6.
Maakond kui arenduspiirkond. Arendustegevuse planeerimine ja toetamine saab
edaspidigi olema maakondlik. Kuivõrd maakondlike arenduskeskuste ülesannetest
suure osa moodustavad ettevõtete ja MTÜde toetamine ja nõustamine, siis jääb
arenduskeskuste võrgustik maakondlikuks. Arenduskeskused on kavas
omavalitsustele (omavalitsusliitudele) üle anda ja ettevõtluskeskkonna
edendamine omavalitsuste ülesandeks panna. Maakonna tasandi ülesandeks on
planeeritud jätta ka maakonna arengukava koostamine, esitamine regiooni ja
kaitsmine regioonis. Maakondlik kokkulepe on edaspidigi Euroopa
Liidu vahendite jaotamise aluseks. Regiooni teiseks põhiliseks ülesandeks
võibki saada maakondade arengukavade koondamine regionaalseks kavaks ja selle
kava sidumine riigieelarvega.
7.
Maakond kui statistilise arvestuse piirkond. Kui me üksteisega
võrdlemiseks andmeid kogume, siis teeme seda ka edaspidi maakondade kaupa. Statistilisi andmeid – olgu see siis
tööhõive, sünnid või surmad, või liiklusõnnetused, siis neid kogutakse avaldatakse ja võrreldakse
maakondade kaupa. Põhjus on väga lihtne
– regiooni andmed on liiga vähe informatiivsed, et vastu võtta strateegiliseks
juhtimiseks vajalikke otsuseid. Ka lihtsalt huvilisele ei anna mitte midagi
teadmine, et Lääne regioonis on liiklusõnnetuste hulk kasvanud, või viljasaak
tõusnud või langenud, kui me ei saa teada, kas see tuli ilmsiks Läti piiri
ääres või Tallinna külje all.
8.
Maakond kui haldusterritoriaalne üksus. Lõpetuseks tuleb öelda seda, et Eesti
haldusjaotuse seadus jagab riigi maakondadeks, valdadeks ja linnadeks. Seda
seadust pole kavas muuta. Regioonid on planeeritud kui administratiivse koostöö
ja riigi asjaajamise piirkonnad. Seda kõike juhul, kui nii ka lõpuks otsustatakse, juhul kui kavad
realiseeruvad. Juhul kui nii saab olema, siis maavalitsuste kadumise ja regionaalsete ametite tekkimisega
nende asemele muutuks väga palju olulisemaks omavalitsuste ühine tegutsemine
maakonnas. Omavalitsused ükshaaval ja ühiselt saavadki siis kandma suurt osa
maakondlikust identiteedist ja täitma
maakonda sisuga. Maakonda täidavad sisuga kodanikeühndused, koolid, lasteaiad, kultuurikollektiivid, spordiliidud, raamatukogud ja rahvamajad. Maakonda täidavad sisuga ka riigiasutuse maakondlikud üksused ja esindused. Muutuma
saaks riigiametnike tegutsemise korraldus. Igapäevane elukorraldus jääks aga siiski maakonnapõhiseks.
Kui regioon nimetatakse ümber maakonnaks siis vast probleemi pole. 1939 aasta maakondade kaart on päris Ok. Meil räägitakse kogu aeg Põhja Tartumaast, Jõgevat ei pea keegi keskuseks. Küll aga on Jõgeva piirkondlik teenuskeskus, kus peaksid osa riigi teenuseid olemas olema - võib-olla ka mõnes teises piirkonna keskuses.
VastaKustuta