Teisalt – juba haldusreformi esimestest hetkedest peale eelmise
aastal lepiti kohe kokku, et maakondade piirid ( ja ka valdade piirid) ei peaks
saama takistuseks loogilise omavalitsuse moodustamisel. Me ei saa oodata ja loota et kõik liitumised Eestis maakondade piirididesse jäävad. Läänemaa jaoks on teema tundlik aga sellepärast, et olime senigi kõige väiksem maakond mandril. Nüüd teeb võimalus jääda veel väiksemaks pehmelt öeldes muret.
Samal ajal on Lihula ja Hanila
kimbatus mõistetav. Kahe peale nad nõutud 5000 piiri täis ei saa ja
ühegi erandi alla ei mahu. Aasta alguses välja käidud maakonda ühe omavalitsuse
moodustamise mõte ei leidnud tollal heakskiitu. Kasari jõest ülespoole tehtud
läbirääkimiste ettepanekud ei olnud Lihulale edukad. Lihula ja Hanila peavad
leidma partnereid. Koonga ja Varbla moodustavad Lihulale loogilise tagamaa
ja nendega ka räägiti läbi, päris pikalt
kohe. Pärnumaa vallad püsisid jäigalt omal positsioonil – nemad Läänemaale ei
tule. Lihula ja Hanila jaoks oleks maakonna piiridest lõpuni kinni hoidmine
põhjustanud partnerite kaotamise ja lõpuks sundliitmise kas siis ülespoole
Lääne-Nigula suunal, või allapoole Pärnumaa suunal. Sundliidetud kogukonna
positsioon uues omavalitsuses on aga oluliselt teistsugune, kui kokkuleppele
jõudnud kogukonnal. Ma vaid soovitaks Lihula võidelda ka normaalse nime eest.
Kui juba Lihula on keskus, siis olgu ka Lihula vald.
Uus moodustuv omavalitsus peaks siiski ka arvestama millisesse
positsiooni nad maakonnas jäävad. Ka edaspidi lepitakse kohaliku taseme välisinvesteeringute
prioriteedid ja teenuste võrgustikud kokku maakonna tasandil. Loodavad regioonid
on siiski vaid riigi koostöö – ja ametkondliku asjaajamise piirkonnad.
Maakonnad oma põhilistes funktsioonides jäävad alles ja toimivad samal kujul
edasi.
Mis puudutab aga Lääne maakonna suurust, siis ilmselgelt oleks
Lihula ja Hanila (ja ka Kullamaa) liitumisel maakonnast välja väga oluline
mõju. Lihula ja Hanilaga kaotaksime 25% territooriumist ja 15% elanikkonnast.
Haldusreformi kontseptsiooni koostamise käigus on kokku lepitud et
maakonnad jäävad püsima. Läänemaa (24 500 elanikku) jaoks oleks 3800
elaniku vähenemine oluliselt suurema mõjuga, kui Pärnumaa jaoks (83 000
elanikku) 1800 elaniku võrra vähenemine. Meie laua taga jääks rahvast oluliselt
vähemaks. Ma küll usun, et maakond saaks sellegipoolest hakkama, aga kriitiline
piir oleks käeulatuses. Mis puudutab loogilisi piire ja ajaloolist kuuluvust siis
jah, mõistus tõrgub omaks võtmast, et Matsalust võiks saada laht Pärnu
maakonnas.
Lõuna-Läänemaa omavalitsused on algatanud liitumise loogilistes piirides. Nüüd peab valitsuse tasemelt vaatama ja otsustama, kuhu maakonda see omavalitsus kuulub. Valitsus peab tegema otsuse, mis on parim kõigepealt inimestele, aga ka kogukondadele laiemas mõistes ja riigile tervikuna.
Tegelikult, juhul, kui Läänemaa meestel ja naistel on vähegi tahtmist
ja julgust, oleks meil ka praegu veel piisavalt aega, et moodustada Läänemaale
üks omavalitsus. Probleem ei seisnenud aja puudumises pool aastat tagasi ega seisne ka praegu. Oluline on et kogukonnad ise, volikogude liikmed ja omavalitsuste juhid sellesse mõttesse usuksid
ja näeksid kasu ühisest tegutsemisest. Häda on, et omavalitsused näevad lahendusi ja võimalusi eelkõige endi sees, mitte aga kogukondade koostöös. Nii nagu ka pool aastat tagasi, on
võtmepositsioonis kolm omavalitsust – Lääne-Nigula, Ridala ja Haapsalu.
Lihtsalt näitlikuks infoks - Bussitransport:
Haapsalu - Tallinn – max 19 väljumist päevas.
Lihula – Tallinn – max 11 väljumist päevas.
Lihula-Pärnu - max 6 väljumist päevas.
Lihula – Haapsalu - max 8 väljumist päevas.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar