Maakonnad on põhiliseks koostööruumiks suuremale osale sotsiaalsetele
võrgustikele. Ehk siis lihtsamalt öeldes – inimeste igapäevane omavaheline
suhtlemine ja asjaajamine käib paljuski maakonna kaupa. Seda küll mitte erateenuste
tarbimise ja osutamise osas – suuremas poes, teenust pakkuva firma esinduses või eriarstil
käiakse tihti ka suuremas keskuses, mis asub siis kus iganes maakonnas. Samal
ajal aga õpilaste ühisüritused, õpetajate ja lasteaednike koostöö, kultuuritöö
ja sporditöö ja ühine sotsiaaltöö käivad senini suuremalt jaolt maakondade
kaupa. Ega keegi ei keela ka teises maakonnas ühiseid üritusi korraldada ja
seda ikka ju tehakse. Oluline asjaolu on aga, et vähemalt senini käib kohaliku
taseme koostöö rahastamine maakondade kaupa. Ka külaliikumine ja selle
rahastamine käib maakondade kaupa. Paljudel puhkudel tuleneb maakondlik jaotus
seadusest, näiteks jahindusnõukogud on seadusest tulenevalt maakondlikud.
Kohalikud koostöövõrgustikud ja nende elujõulisus sõltuvad
nii inimeste hulgast, ühisest identiteedist, aga ka rahastamise korraldamisest.
Kuivõrd regioonid saaksid olema oluliselt suuremad, siis ei ole tõenäoline, et seni
maakondlikult toiminud koostöö üle poole Eesti käima hakkab. Ka ruumiliselt
peab inimeste liikumises mingi loogika säilima. Üks vald, isegi peale liitumist, on mitmete asjade jaoks ikka veel liiga väike,
regioon aga liiga suur. Maakonnad ei kao kuskile ja kui maakond muutub, siis vähemalt
avalikus – ja mittetulundussektoris muutub ka inimeste ring, kellega koos asju
aetakse. Selles osas tulebki inimestel
arvestada muudatustega, kui maakond muutub. Arvestada tuleb ka oluliselt
sagedama liikumisega seni naabermaakonna keskuseks olnud linna suunas. Siit ka tuleneb
vajadus ühistranspordi ümberkorraldamiseks.
Haldusreformi kõige põhilisem loogika tugines kahele
eeldusele. Esimene eeldus oli, et omavalitsused saavad olema oluliselt
suuremad. Nii määrati suhteliselt jäigalt kindlaks tulevaste valdade – linnade minimaalsed suurused.
Teine eeldus oli, et põhilised kokkulepped tehakse kohalikul tasemel,
omavalitsusjuhtide endi poolt. Nii saavadki meie tuleviku omavalitsused ja
maakonnad välja nägema nii, nagu inimesed ise ja omavalitsuste juhid kohapeal seda
näevad. Kas see saab olema hea või halb, on üks küsimus. Ju siis ikka hea, ise
tehtud, hästi tehtud. Kui ise kokku lepitud, ehk siis seisavad uued tekkinud
omavalitsused üheskoos ka tegusad.
Mis saab maakonnast - see on teine küsimus. Maakonnad jäid haldusreformi fookusest
kõrvale. Ja tuleb tunnistada, et Läänemaal toimuvate läbirääkimiste tulemusena
moodustuvadki tugevad ja toimivad omavalitsused, olgu siis Haapsalu,
Lääne-Nigula või Lääneranna. Ma olen küll senini veendunud, et kui Läänemaale
oleks tekkinud üks omavalitsus, siis oleks tulemus veel parem olnud. Paraku ei
saanud see teoks. Omavalitsustel ja inimestel tuleb nüüd oma valikud ära teha
ja maakondade osas - nii siin, kui
sealpool, tuleb kohaneda olukorraga mis peale haldusreformi jõustumist tekib. Inimeste
vahelised sidemed on aga visad ja see mida mina näen, on hulgaliselt nn
maakonnaülest koostööd Põhja – ja Lõuna-Läänemaa omavalitsuste vahel.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar