Kas kõik algas poe kinnipanekuga ehk valimiste suur küsimus:
kuidas tuua majandus maale tagasi?
Eesti Ekspressis ilmus just artikkel, kus uuritakse, miks
ühe Vändra kandi valimisjaoskonna inimeste valimisaktiivsus nii madal on.
Artikkel kirjeldab maaelu hääbumist ja ühe maakoha eluolu. (https://ekspress.delfi.ee/elu/uhe-parnumaa-valimisjaoskonna-inimesed-ei-kai-valimas-miks?id=85403681).
Hea lugemine. Soovitan soojalt. See artikkel innustas mind kirjutama nende
valimiste põhiteemast. Või vähemalt sellest, mida mina ise nende valimiste
põhiteemaks pean.
Kirjeldatakse maaelu hääbumist. Üks tsitaat artiklis kõlab
nii: „See kõik algas poe kinnipanekuga“. Ja sealt edasi juba postkontorid ja
koolid ja raamatukogud ja lasteaiad jne. Tõdemuseks artiklis on, et riik on
selle kõik ära võtnud. Kui küsida nüüd minu ja teiste sotsiaaldemokraatide
käest, et kas riik (ma mõtlen nii riigi - kui KOV-sektor) peab hajaasustuses hoidma
teenuseid, hoolimata tarbijate vähesest arvust, siis jah, peab küll. Kindlasti
on kuskil ka mõistlikkuse piir, aga sellegipoolest. See, et inimesed elaksid
igal pool on riiklik huvi. Ühtlane asustus on kõigepealt vajalik selleks, et
riigil oleks kontroll oma territooriumi üle. Jah just, kontroll, oma kodanike kohaloleku
kaudu. Iga kodanik on oma riigi esindaja. Mitte keegi ei hoia riigi
territooriumil paremini silma peal, kui riigi kodanik, kes peab seda
konkreetset maanurka oma koduks, elab ja tegutseb seal. Seda, et igas maanurgas
oleks elu, on vaja otseselt riigi territoriaalse terviklikkuse säilitamiseks, riigikaitse
huvides, hädaolukordade lahendamise huvides, julgeoleku, õiguskorra tagamise ja
korrakaitse huvides. Ja lõpuks, või pigem kõige rohkem selleks, et inimesed
saaksid elada omas kodus. Et säiliks Eestimaa asustusmuster ja maastikupilt
sellisena, nagu ta meile igiomane ja harjumuspärane on.
Ainult et… maakoha hädad ei alga kindlasti mitte poe
kinnipanekust. See pood teenindab inimesi ja seda saab pidada ainult siis, kui
piirkonnas on piisavalt ostjaid. Ja postkontorit ja lasteaeda ja kooli ja
raamatukogu ja kõike muud inimesi teenindavat ja abistavat saab pidada siis,
kui on kedagi teenindada. See ei käi sellises järjekorras, et kõigepealt
teenindus, siis elanikud. Kohalikud omavalitsused ( mis on ka osa riigist) ja
kohalikud ettevõtjad peavad hambad ristis üleval teenuseid, mis on ilmselgelt
kallimad osutada kui suuremates keskustes, lõpuks viimasel piiril, loobuvad.
Kahetsevad ja loobuvad. Aga millest siis algab maakoha ellujäämine või
hääbumine? Kõik algab sissetulekutest, ehk elatusvahenditest, ehk majandusest.
Tõde on, et töökohad on maalt ära kolinud. Põllumajandus ei
vaja enam nii palju tööjõudu kui varem. Metsamajandus ei vaja enam nii palju
tööjõudu kui varem. Rohkem valikuvõimalusi on suurtes linnades või nende
lähedal. Rohkem tööjõudu ettevõtetele, rohkem valikuid töötajatele. Tulemuseks
on – linnastumine. Kui töökohad ei koli maale tagasi, siis kolivad inimesed
maalt ära. Hea transport on siin igal juhul
abiks ja leevenduseks, kuid lõpuks ei taha keegi istuda suurt osa oma päevast liiklusvahendis. Oleks siis veel tund ja rongis. Aga kaks ja autos?
Nende valimiste põhiküsimus minu arvates on, kas me suudame
mõjutada töökoha asukohta või ei suuda. Sellest sõltub, kas Eestimaa tervikuna,
territooriumina, jääb ellu või ei jää. Regionaalne lõhestumine väljendub erinevates
sissetulekutes, erinevas elukvaliteedis ja lõpuks – erinevates hoiakutes ja
vaadetes elule. Sellest, kas maal on töökohti, sõltub osaliselt ka see, kas
rahvas on ühtne või saabki uueks kombeks, et meil on kaks rongkäiku ja kaks paraadi,
kummaski osalejad kardavad või lausa põlastavad teises kõndijaid. Sellest
sõltub, kas keegi või mingi piirkond tunneb ennast mahajäetuna, hüljatuna. Lõhestumine
võib olla ka varanduslik, hariduslik, keeleline jne. Regionaalne lõhe on üks
teiste hulgas.
Kui me töökoha asukohta mõjutada ei suuda, siis linnastumise
protsess jätkub, kui suudame, siis protsess pöördub. Kaugtöökohad on vahvad,
aga neid on näpuotsaga. Loomerahvas ja IT-spetsid ja müügiinimesed ja teised
kes saavad kodus töötada on hästi tublid ja tihti töötavadki maal ja kodus. Paraku,
praegu veel ei ole neid nii palju, et moodustada oluline osa tarbijatest
kohalikule poele ja lasteaiale. Majandus, traditsiooniline majandus, on
liikunud linna ja inimesed sellega koos. Need ettevõtjad , kes väljaspool suuri
keskuseid tegutsevad, on oma kodukoha patrioodid ja tegutsevad mitte tänu
oludele vaid vaatamata oludele.
Tõde on, et nii kaua kuni riigi poliitikad ei kujunda
spetsiaalselt soodsamaid tingimusi ettevõtetele väljaspool suuremaid keskuseid,
nii kaua jätkub ka töökohtade ja elanike koondumine suurte keskuslinnade
lähistele. Selleks aga, et kujundada kuskil piirkonnas ettevõtlusele soodsamaid
tingimusi, on vajalik vasakpoolne mõtteviis. See tähendab – me peame
tunnistama, et on vaja riigi sekkumist.
Esmaspäeval pidasime Linnamäel valimisdebatti.
Reformierakonna mees küsis minu käest, et sa oled ju juba 20
aastat tegutsenud ja regionaalpoliitikast rääkinud, miks ei ole asjad veel
paremaks läinud? Aga sellepärast, et sellest kahekümnest aastast on
17 aastat võimu juures olnud Reformierakond, mis on parempoolne ja liberaalne
erakond. Reformierakond, paraku ei arva regionaalpoliitikast midagi. Reformierakonna põhimõte on vähem riiklikku
sekkumist, majandus läheb ise sinna kuhu tahab. Et turumajanduse nähtamatu käsi
ongi kõige parem suunaja. Paraku suunab turumajanduse nähtamatu käsi nii töökohad kui töötajad, nii teenused, kui tarbijad kahte suuremasse keskusesse Eestis. Eestis on kaks kasvupiirkonda - Tallinn ja Tartu. Ülejäänud kahanevad. Debatil kõlas ka küsimus maksuerisuste kohta
maapiirkondadele. Reformierakonna kandidaat vastas, et ta ei
toeta maksuerisusi. Vähene regionaalpoliitika ja seda eriti majandusküsimustes
on olnud teadlik poliitikasuund Eestis väga pika aja jooksul. Seda ei ole
võimalik muuta paari aastaga.
Nüüd te küsite, et sotsid, te olete nüüd ju juba mitte paar vaid lausa viis aastat võimu
juures olnud, mis te olete siis ära teinud? Tegime näiteks seda, et algatasime
riikliku kortermajade programmi. Ja me
kavatseme sellega jätkata. Sest kvaliteetne elukoht on töökoha kõrval teine
väga oluline asjaolu, mis võimaldab inimesel maapiirkonnas elada. Algatasime
töökoha loomise toetuse Ida-Virumaal, laiendasime selle Kagu-Eestisse ja
kavatseme laiendada tervele Eestile. Meie aktiivsel osavõtul ja eestvedamisel
tekkis lairiba interneti ehk nn „Viimase miili“ programm, ja hoolimata tagasilöökidest, me viime selle
ka ellu. Võitlesime põllumeestele
riigipoolse lisatoetuse ehk „Top-Upi“ maksmise eest. Koalitsiooni läbirääkimistel
Reformierakonnaga ei tulnud sellest midagi välja, koos Keskerakonnaga sai otsus
aga tehtud ja põllumeestel on nüüd lihtsam olla konkurentsis teiste Euroopa
tootjatega. Meie tõime HNRK haiglatevõrgu arengukavasse. Meie toetame
ametlikult ja erakonnana Haapsalu raudtee taastamist. Seda nimekirja võiks veel
jätkata. Tõde on, et see kes valib sotsiaaldemokraate, teab et
regionaalpoliitika saab ka edaspidi olema tähelepanu all. Töökoha asukohta saab
mõjutada, pakkudes ettevõtjale soodsamaid tingimusi. Teenuseid maapiirkondades
tuleb säilitada. Seda kõike aga teie, head valijad, toetusel.
Mina arvan, et valimiste põhiküsimus on lõhede vähendamine
ühiskonnas. Üks nendest lõhedest on regionaalne lõhe. Tootvate töökohtade püsimine ja loomine
maapiirkondades vähendab regionaalset lõhet, hoiab maakohad elus, võimaldab
ellu jääda ka teenindusel ja teenustel. Protsess ei alga poe sulgemisest vaid
lõppeb sellega. Elanikkonna koondumine linnadesse ja maapiirkondade tühjenemine
ei ole paratamatu ja pöördumatu protsess. Töökohad, elukohad, transport ja
teenused, need on neli valdkonda, mis aitavad hoida elus kogu Eestit. Kogu
Eesti peab elama. Igaüks loeb.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar