Alustaksime inimestele kõige lähemalt. Pensionid tõesti tõusevad. Vastavalt seadusele oleks pidanud tõusma 6,5%, tõusevad aga 5%. Valitsuse kokkuhoid pensionäride arvelt, aga jah, hea et niigi läks. Vähestel peredel on teisest poolaastast alates lootust ka väiksele lastetoetuste tõusule. See on vaid 9,6 eurot kuus, kui peres on üks laps ja c´a 30 eurot kuus kui peres on kaks last. See on ette nähtud alates teisest poolaastast, n.ö ametlikult vaesuses elavatele peredele. Vähest rõõmu siinjuures rikub ka see, et seda toetust tuleb inimestel igas kvartalis taotlema hakata ja toimetulekutoetusest läheb seni saadud summa ikkagi maha. Üliõpilastele on lubatud 135 eurost stipendiumi, kuid tingimused selle saamiseks on nii karmid, et suurem osa õppuritest nende alla tõenäoliselt ei mahu.
Riigieelarvest palga saajaid ootab pisuke palgatõus,
politseile ja päästjatele näiteks c´a 4.4%. Suletud päästekomandode asemele on
tekkinud nii mõnedki vabatahtlikud komandod. Riigieelarve näeb ette ka
vabatahtlikele suunatud raha tõusu, selle kasutamine aga puudutab vaid uusi
tekkivaid vabatahtlikke komandosid, olemasolevate lepingud ja tugirahad jäävad
samale tasemele. Ka arstidele ja õdedele lubatakse pika võitluse tulemusena
pisut palgatõusu. Selle kõige taustal on kummitamas aga tsentraliseerimine –
perearstide koondamine perearstikeskustesse ning statsionaarse haiglaravi
koondamine regioonikeskustesse on sotsiaalministeeriumi kindel kava.
Omavalitsused saavad teede hoolduseks raha juurde, nüüd siis
10% kütuseaktsiisi laekumisest. See on hea. Riigi poolt omavalitsustele antud lubadus
(15% kütuseaktsiisist) ei saa ka seekord täidetud, kuid summa tõus on abiks
ikka. Samal ajal aga omavalitsuste tulubaas väheneb kodualuse maamaksu ja
riigiasutuste aluste maade maamaksu arvelt. Üksikisiku tulumaksu tõus peaks
seda vähenemist kompenseerima. KOVid saavad maamaksukompensatsiooniks 11,57 %
tulumaksust tänase 11,4 asemel. Paraku
ei ole veel täpselt selge, kui palju see muudatus omavalitsusi mõjutab, igal
juhul on aga maamaks vallale või linnale stabiilsem tulu, kui üksikisiku tulumaks.
Omavalitsuste arvutused erinevad vägagi oluliselt rahandusministeeriumi
prognoosidest ja näevad reaalset kahju sellest muudatusest. Samal ajal hakkavad
omavalitsuste eelarved olema ka osa riigieelarvest. Sellega väheneb
omavalitsuste rahaline iseseisvus ja eelarvete stabiilsus veelgi ja see on
paha.
Õpetajad on endale välja võidelnud palgatõusu, mis järgmisel
aastal rakendub. See on hea. Kahjuks tuleb suur osa sellest omavalitsuste
arvelt. Riigieelarve vastava rea tõus katab vaid 4,8%lise palgatõusu, ülejäänu
tuleb omavalitsustel endil leida. See on halb. Omavalitsuste rahaline seis on
niikuinii kriitiline. Riigi poolt omavalitsustele eraldatava haridusraha arvelt
kaob võimalus tasuda juba tehtud investeeringuid, summasid ei saa enam kasutada
eripedagoogide töö tasustamiseks. Samal ajal nähakse omavalitsusele ette
eripedagoogide hulk koolis, nii et vallad-linnad peavad leidma võimalusi oma
eelarve seest, suurendamaks koolidele eraldatavaid summasid. Lasteaedade suhtes
ei leidnud valitsus midagi toetavat eelarvesse panna.
Ettevõtjatel väheneb maksukoormus tänu töötuskindlustusmaksu
langemisele. Samal aja aga ootavad ettevõtjaid ees ka mitmed maksutõus -
tõusevad keskkonnatasud, veeteedetasud. Metsanduses, karjäärides ja kalanduses
kaob järgmisest aastast võimalus kasutada odavamat kütust.
Riigi investeeringutest on märkimisväärne tõesti Läänemaa
Ühisgümnaasiumi hoonesse tehtav kulutus. nagu kolleeg Lauri ka oma artiklis kirjutas. Oluline on kindlasti ka Sviby sadama
rekonstrueerimine Vormsil. Sadamaehituse hange on töös, loodame, et kõik sujub.
Riigi teedesse investeeringust on loota Laiküla – Kasari vahelise lõigu
remonti. Plaanis on mõned mustkattega lõigud – üks näiteks sealsamas Vormsil. Haapsalus läheb Jaama oja sild remonti ehk
juba järgmisel aastal, aga Tallinna mnt rekonstrueerimist on loota alles 2018
aastast, kui kõik asjaolud soodsalt lahenevad.
Sotsid esitasid riigieelarvesse hulgaliselt parandusi. Taotlesime
näiteks lastetoetuste kolmekordistamist kõigile lastele. Lastetoetus on püsinud
samal tasemel väga pika aja jooksul ja pakutud lahend praktiliselt leevendust
ei too. Taotlesime lasteaedade programmi taastamist, taotlesime omavalitsuste
tulubaasi taastamist. Ka katteallikad olid olemas. Paraku – nagu ikka, arvesse
neid ei võetud. Põhimõttelisi muudatusi riigi eelarves saame loota alles siis,
kui toimuvad põhimõttelised muutused riigi juhtimises.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar