21.11.12

SDE vastus regionaalministrile

Hiljuti pöördus regionaalminister erakondade poole kirjaga, kus toob välja kuus erinevat võimalikku haldusreformi vairanti ning võimaliku ajagraafiku haldusreformi teostamiseks 2013 aasta KOV valimiste raames. Allpool toon ära SDE vastuse regionaalministrile.

Omavalitsuskorralduse reformi algatamine
Lugupeetud regionaalminister.
Täname Teid Eesti omavalitsuskorralduse muutmise lähtekohtade ja võimalike alternatiivide tutvustamise eest. Tervitame  Teie püüdlust omavalitsuspoliitika teemat tähelepanu all hoida ning avaldame toetust seisukohale, et midagi peab muutuma.
SDE  ei saa  nõustuda  väitega, et ühiskonnas on olemas üldine arusaam haldusreformi vajalikkusest, ning et selle valguses saaks algatada kohe ja kiiresti radikaalse territoriaalse haldusreformi. Võimalike stsenaariumide osas ollakse nii poliitiliste jõudude hulgas, kui laiemalt ühiskonnas erimeelt. Selleks, et vajalik muudatus saaks toimuda, peab valitud stsenaarium vastu pidama kauem, kui ühe valimisperioodi ning seega  -  vähemalt  suuremas osas vastama ühiskondliku leppe tingimustele. Sellise kokkuleppe saavutamine  võtab rohkem aega, kui allesjäänud aeg kohalike omavalitsuste valimiseni 2013 aastal, isegi  kui omavalitsuste liitmiste seadusest tulenev ajagraafik vajalike juriidiliste toimingute läbiviimist võimaldaks.

SDE on veendunud kohese tegutsemise vajaduses. Oleme teinud ettepaneku probleem-komisjoni moodustamiseks  Riigikogus. Leiame, et  Riigikogu on  õige koht, kus otsida ühisosa ja formuleerida erimeelsused erinevate poliitiliste jõudude vahel. Loodame, et koalitsioon  asub  probleemkomisjoni moodustamise mõtet  toetama ja  Riigikogu saab anda väärilise panuse protsessi arengusse.
Toote oma kirjas välja kuus varianti võimalikust haldusreformist. Analüüsisime neid SDE volikogu regionaalpoliitika komisjonis  ja leidsime, et pakutud variantidest nelja puhul on tegemist füüsilise liitmisega, mille puhul loodetakse saavutada kasu vaid mastaabiefekti kaudu. SDE ei poolda omavalitsuste füüsilist liitmist ilma, et toimuks põhimõttelisi muudatusi omavalitsuskorralduses ja riiklikus kohahalduses üldisemalt. Sisulist muudatust  omavalitsuslikus halduskorralduses eeldavad teie poolt kirjeldatud variantides stsenaariumid „omavalitsusliitude Eesti“ ja „kahetasandiline Eesti“.
Lähtudes sisuliste muudatuste vajadusest, Euroopa  kohaliku  omavalitsuse  harta vaimus ning teadmises, et Eesti vajab nii kogukondliku esindusdemokraatiat, kui ka efektiivseid ja võrdselt kättesaadavaid avalikke teenuseid, on sotsiaaldemokraadid seisukohal, et esimene samm omavalitsusliku reformi teel peab olema omavalitsusliku koostöö tugevdamine läbi maakondliku omavalitsusliidu institutsiooni jõustamise. Omavalitsusliitude tugevdamine eeldab nii juriidilise staatuse muutmist, omavalitsuslike ühistegevuste finantseerimise korraldamist omavalitsusliitude kaudu kui ka omavalitsusliku iseloomuga funktsioonide üleandmist maavalitsustest omavalitsusliidule. Näeme jätkuvat vajadust omavalitsuste vabatahtliku liitumise soodustamiseks. Pikemas perspektiivis näeme vajadust kahetasandilise omavalitsuse taastamiseks.

Omavalitsusliitude tugevdamine peaks algama omavalitsusliitude seaduse muutmisest. Samasse valdkonda kuulub ka regionaalarengu toetamise seaduse taas menetlusse võtmine. Neid toiminguid on võimalik teha kohe ning positiivsed tulemused  saavutatavad mõistliku aja jooksul. Omavalitsuste tugevdatud koostöölt  saab vajadusel  liikuda edasi kas ühe või teise, pikemat ettevalmistust vajava arengustsenaariumi suunas. SDE on valmis otsima ühisosa erinevate omavalitsusreformi stsenaariumide vahel ning leidma parimaid võimalikke lahendusi.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar