Jah, kui seda hirmus palju saab, siis tõenäoliselt küll. Kui
öine linn nii valge on, et ilma paksude kardinateta magada ei saa, siis on asi
halvasti. Kui aga öine linn nii pime on, et ei näe sõrme suhu pista, siis on
nagu jälle halvasti. Lääne Elus ilmus lugu valgusreostusest ja sellest, et
Haapsalus on valgusreostusega lood halvasti ja linn võiks oma valgusega kokku
hoida. Alt-üles valgustusega ja otse
merele valgustusega saaks tõesti midagi ette võtta. Kas aga Haapsalu on üldse
liiga valge, seda nüüd küll ei tahaks uskuda.
See jutt valgusreostusest tuletas meelde mitmeid hetki
elust. Kasvõi sellist hetke, kui oled lennukiga naasmas Euroopast ja libised
linnulennul üle linnade ja maade, sügavusest paistmas valgustatud asulad. Kui
Eesti kohale jõuda, siis läheb see pilt oluliselt tumedamaks – pimedamaks.
Valgust on oluliselt vähem ja see mis on tundub tuhmim. Kas see on nüüd vaesus,
või kokkuhoidlikkus või mõistlikkus või loodussäästlikkus, mis meie tuled
tuhmimaks teeb? Ju vist kõigest natukene, aga ega vist loodukaitse peale küll
veel väga ei mõelda valgustust planeerides.
Teine mälupilt tekib ajast, kui Risti vallavanemana
töötasin. Olime seni tühjalt seisnud küla koolimajja sisse seadmas
sotsiaalkorterit. Kuivõrd elanik, keda olime sinna paigutamas, ei olnud just
kõige rahumeelsem, siis küsisime ka külarahva käest, et mida nemad arvavad
uuest elanikust ja sotsiaalkorterist vanas koolimajas. Inimesed vastasid, et
mis seal ikka, majas ikka valgus sees ja tuli paistab tee peale ka. Üks
valgustatud punkt lisaks tekitas juurde olulise hulga turvatunnet. Täpselt sama
efekt oli siis, kui paigutasime küla bussipeatusesse tänavavalgustuslaterna, ja
laste liumäele. Kord, kui inimene kolis külast Ristile, küsisin temalt, et mis
on see põhiline asi, mis teeb sinu jaoks vahe küla ja alevi vahele. Tema
vastas, et tänavavalgustus. Hakkasin
seda oma mõttes kutsuma „valgustatud punkti efektiks“. Asjaolu, et valgus on
turvaline ei ole kontrollimata müüt ega inimeste ebausklik eelarvamus, vaid
fakt. Ei ole midagi veidramat, kui mööda lauspimedat Tallinnat või muud kokkuhoiurežiimil
linna ringi sahistada. Et valgustust saab keskööks vähendada ja väiksemates
asulates, kus inimeste öine liikumine päris pisike ka mõneks ajaks välja
lülitada - olgu nii. Aga et sundida öises
linnas liikujaid pimeduses kobama, selleks nad saaksid tähistaevast nautida? No ma ei tea.
Millal aga saab siis
valgust liiga palju? Tõepoolest, kui vaadata uusi rajatud liiklussõlmi ja nende
valgustust, siis teinekord on tunne küll, et nüüd sai vist palju. Ega otse
taevasse suunatud prožektor vist ka väga mõttekas ei ole. Mul pole aimugi, miks
turbavälja tehnikaplatsilt või mõnelt laoplatsilt lähtuv võimas voog peab pilvi
valgustama. Kirikutorni valgustuse
kritiseerimisega ma oleks pigem ettevaatlik – kirikutorn on maamärk ja
sellisena inimestele otseselt vajalik. Valgustuse paremast planeerimisest on kindlasti
abi nii kulude kokkuhoiul, looduse säästmisel, kui ka inimeste turvalisuse
tagamisel. Kindlasti leidub nii
kokkuhoiu kohti, kui neid, mis ammugi valgustamist ootavad. Olulise mõjuga
valgusreostusest on aga meie väikelinnades ja asulates vist küll vara rääkida. Loodan
küll, et Haapsalu linn Promenaadi vastset valgustust likvideerima ei hakka. Hästi
hubane on ja kutsub jalutama.
Mitmete maanteelõikude peale kulunud tuhanded tonnid rauda (isegi n.ö. metsa vahel) on kindlasti liiast ja nende nõuete muutmisega peaks tegelema. Seda enam, et ehitamisel jälgitakse nõudeid, kuid hiljem tihti omavalitus ei suuda maksta ja valgustus tõmmatakse koomale või kustutatakse hoopis. See aga otsene laristamine. Lendamise puhul peaks ehk hoopiski küsima, kas eespool olnud väga valged alad ei näita mitte seda, et "seal" lauslaristamine?
VastaKustutaValgustus oluline, täiesti nõus. Minul maal maja ümber koos väravaesisega 5 säästupirni. Kulu väike, kojutuleku tunne imeline!
Linnades peaks aga väga hoolega kaaluma võimalust valgustada vaid kõnniteid ning ristmikke. Osalt saab seda teha muidugi sellesama majade küljes oleva valgustusega. Sellise lahenduse juurutamine muidugi väga keeruline, kuid ega parem pole Haapsalusse lisapostide paigaldamine, sest projekt ei luba kasutada riigi omandis mitteolevaid poste! Pealegi, majade ja kõnniteede valgustus igati "soojem" kui praegune tänavavalgustus.
Eriti iseloomulik ühe küla lugu, kus hädaldati, et puudub tänavavalgustus, Nina külas. Et see Peipsi ääres mitu kilomeetrit, siis vallale see hirmkulukas. Kuid ausalt öeldes mina ei mõista! Kui iga külaelanik paneks oma värava juurde lambi (mis kordades odavam), siis olekski probleem lahendatud!? Liiga palju oleme jarjunud nõudma, aga mitte andma. Taipamata, et need kulukamad variandid tulevad ka ju meie taskust!