Regionaalpoliitika on üks huvitav asi. Tihtilugu on nii, et
ühte või teist avalikku investeeringut
või kulu ei peeta jätkusuutlikuks, kui tegemist ei ole suurema keskusega. Olgu
siis tegemist haiglaga, kooliga, lasteaiaga, maanteega või raudteega – ikka on
jutuks, et ei tasu ära, inimesi ei ole, inimeste arv väheneb jne. Huvitav on
see aga sellepärast, et investeeringud mis väiksemates kohtades tegemata
jäävad, ei saa mitte kokku hoiutud, vaid tuleb sellegipoolest ära teha - aga siis juba suuremas keskuses. Nii
investeeringuvajadus, kui ka kulu laiemalt ei kao ära, vaid jääb alles ja
lihtsalt teostatakse teises kohas. Ja seni ei ole veel suudetud tõestada
justnagu iseenesest loomulikku fakti, et suurde keskusesse tehtud investeering
või kulu on kasutajate rohkuse tõttu tasuvam. Üksikobjekti puhul võib see nii
olla, kuid tervikpilt ütleb muud. Probleem on eelkõige kumulatsiooniefektis.
Inimeste kuhjumise tõttu tekivad uued, mastaapidelt veel suuremad tehnilised ja
sotsiaalsed probleemid, mille lahendamine nõuab omakorda investeeringuid ja
kulusid.
Praegu arvab keegi, et maakonnahaiglad ei ole enam
jätkusuutlikud. Et nendes on tööd vähe ja väiksemates haiglates töötades ei suuda arstid ennast värsked hoida ja
kallid seadmed ei saa täiskoormust. Jah, see võib esmapilgul nii olla, ainult
et, kui me kõik arstiabi vajajad nelja keskusesse kokku veame, siis ei suuda ka
need keskused rahuldavat teenust pakkuda – olgu siis tegemist eriarstiabi või
erakorralise meditsiiniga. Kui
maakonnahaiglates enam traumapunkti ei ole ja iga käeluumurd kiirabiga suurde
haiglasse veetakse, siis juhtub see, mis juba juhtumas on - EMO ukse taga on kaks järjekorda – ühe
moodustavad omal jalal kohale tulnud hädalised, teise aga kiirabiautod. Voodeid
ei ole, kuhu haige panna ja personali pole, kes jõuaks teenindada. Kiirabiautojuhid teavad rääkida, et on ka
kuus autot ukse taga järjekorras seisnud, kaks
- kolm on tavaline asi. Vaja on rohkem personali, rohkem
vastuvõtukomplekse… Et siis jälle investeeringud? Või oleks siiski mõistlik säilitada
maakonnahaiglate võimekus ja hajutada koormused territooriumil normaalselt?
Mõlemal juhul võib olla vaja lisakulu – ühel juhul tehnika ja inimeste
hoidmiseks ja teisel juhul tehnika ja inimeste koondamiseks. Inimeste jaoks aga
ühel juhul säilib võimalus ka keskuses kaugemal elamiseks, teisel juhul aga ei
säili.
Samasuguseid näiteid võime tuua pea igalt elualalt. Kas
jäävad ehitamata koolid ja lasteaiad keskustesse, kui kaugemate kantide omad
tühjaks jäävad? Ei jää, sest linnakoolid pole ka kummist. Ja ehitamegi uusi
lasteaedu ja koole suurtesse keskustesse ja linnade külje alla põldudele. Kui
teed või raudteed maakonnalinna ja suure keskuse omavahel ühendamiseks jäävad
ehitamata – siis liiguvad inimesed maakondadest välja ja järelikult tuleb ehitada uusi teid ja
liiklussõlmi suurte keskuste sees või linna külje alla põldudele. Kas arvate,
et need ehitused on odavamad kui need, mis kuskil servamaal tegemata jäid? Me ei leia võimalust õpetaja või arsti või politseiniku palkamiseks maapiirkonda – järelikult
tuleb see õpetaja, arst ja politseinik palgata suurde linna.
Muidugi, alati jääb võimalus ignoreerimiseks ja kulude
suunamiseks inimese enda kanda. On võimalus suurendada inimese omavastutust
kuritöö või õnnetuse või haiguse ohvriks sattumise puhul, konkurentsi rolli
haridustee läbimisel jms. On ju võimalus ju panna ühte klassi veel rohkem kui
30 õpilast, suurendada veelgi isikliku
rahakoti rolli hariduse omandamisel,
jätta üks politseinik või päästja veel suurema ala peale ja veel
kaugemalt kohale tulema või venitada pealinna traumapunkti ukse taga järjekord
veel pikemaks. Ühistranspordiga on nagu veel lihtsam: sunnime inimest kulutama
igal päeval kõigepealt tund aega tuisusel maanteel ja siis pool tundi linnas
sees ummikutes, seda kõike kaks korda päevas ja oma raha eest – ja kõik
tundubki nagu lihtne, mugav ja ühiskonna jaoks odav. Kõike seda on Eestis ka
innukalt tehtud. Ainult et, inimesed on tüdinud elamast riigis, mis neid
ignoreerib ning kulud ja riskid, mida tänapäevased ühiskonnad üheskoos
kannavad, üksikisiku kanda jätavad. Lõpuks on iga inimese maanteel kulutatud
aeg, arstijärjekorras kulutatud ja politseid oodates kulunud närvid (loe:
vähenenud usaldus riigi vastu) ühiskonnale kaduma läinud ressurss. Ühed
ignoreerivad ise sellist riiki, teised on tigedad ja kolmandad kolivad ära.
Ega kõik ei sõltu ka
sotsiaalsest keskkonnast. Eelkõige paneb inimesi liikuma ikkagi mure isikliku
ja perekondliku toimetuleku pärast ehk siis sobiliku ja tasuva töökoha leidmise
võimalus normaalsel kaugusel. Me ei taha ja ei oska ettevõtlust suunata
tegutsema üle riigi territooriumi. Mis siis ikka. Siis kogunevad töökohad nelja
(või pigem kahe) suurema keskuse külje alla. Ja inimesed liiguvad töökohtadele
järgi. Ja jällegi on vaja teid, sildu, trasse, koole, lasteaedu, haiglaid…
Samal ajal aga seisavad sada kilomeetrit eemal majad kus ei elata, koolid kus
ei õpita, haiglad, kus ei opereerita ja teed kus ei sõideta. Tuleb välja, et
kõik on meie endi valikute küsimus.
Rahvaloendus vaid kinnitas fakti, et ainsad kasvava
elanikkonnaga maakonnad on Harjumaa ja Tartumaa. Rahvastiku koondumise
protsessi toetab asjaolu, et just Harjumaale ja Tartumaale kulutatakse lõviosa
Euroopa Liidu rahalistest vahenditest. Kuivõrd väljaspool Euroopa Liidu
projektide omarahastamist, n.ö iseseisvaid investeeringuid teeb riik
suhteliselt vähe, siis võime EL summade jaotumise alusel hinnata ka riigi
investeeringute tähelepanu fookust. 62% EL rahadest on kulutatud Harju – ja
Tartumaal. Kõik on nagu loomulik – kulutame sinna, kuhu kogunevad töökohad, teenused
ja inimesed. Ega selle vastu otseselt vaielda ei saagi. Küsimus on aga riigi
poliitikate tasakaalustavas mõjus. Uus EL planeerimisperiood on ees ja kõik on
meie endi kätes – kus ja kuidas me Eestis elame.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar