Minu seisukoht Haapsalu raudtee asjade seisust on küll
oluliselt positiivsem, kui eelmisel nädalal Lääne Elust lugeda võis. Ma arvan,
et Haapsalu raudtee väljavaated on pigem head, kui halvad. Haapsalu raudtee
taastamine ei ole küll riigi raudteeinvesteeringute hulgas esimene prioriteet,
aga on potentsiaalse suunana kaardil (ja arengukavas) olemas. Praegu oleme
jõudnud seisu, kus Haapsalu raudtee taastamise teema ei tekita riigi tasemel ei
ametnikes ega otsustajates võõristust, vaid see on koos teiste sarnaste -
regionaalset raudteeühendust puudutavate projektidega otsustamist vajavate
asjade nimekirjas.
See, mis teeb meie olukorra eriliseks ja suurendab meie
väljavaateid on asjaolu, et kohalikud inimesed ja ametkonnad on raudtee
taastamise suunas palju aastaid visalt töötanud. Ettevalmistööde teostamine on
toimunud majandusministeeriumi ja siseministeeriumi teadmisel ja osalusel.
Liigume sinnapoole, et sellel hetkel, kui lauale tõstetakse uus arendatav raudteeprojekt, on Haapsalu
raudtee taastamiseks kõik vajalikud nõuded täidetud. Ettevalmistustööd jätkuvad
maavalitsuse eestvedamisel ka praegu ja täie hooga (viimane töökoosolek toimus
möödunud reedel). Transpordi arengukavas kirja pandud tegevustega liigume kohe
edasi.
Me peame ka aru saama, et vastuseis raudtee-temaatikale
üldiselt ei kao kuskile. Paljud inimesed on põhimõtteliselt seda meelt, et
Eestis ei peaks muud raudteetransporti üldse olema, kui idast kaup ja otse
sadamasse. Arvatakse, et maanteetransport on odavam ja paindlikum. Paraku ei
võta raudtee-skeptikud arvesse ühiskonna kogukulu, mis maanteedega ja
autotranspordiga kaasa käib. Kogukulude poolest on raudtee ühiskonna jaoks
odavam, kui maantee. Esmane investeering on suhteliselt sarnane korraliku uue
maantee ehitusega. Nelja-realine maantee aga maksab kolm korda rohkem, kui ühe
rööpapaariga raudtee. Raudteele heidetakse ette reisijateveo doteerimise
vajadust. Erinevus seisneb aga selles, et maantee puhul on kulud hajutatud. Kui
maanteede ehitamisega, ülalpidamisega ning maanteeliikluse korraldamisega
kaasnevad kulud kajastuksid kõik täielikult kütuse hinnas või oleksid maanteed
isemajandavad ja maksulised - siis oleks kulude sarnasus rohkem tajutav.
Raudtee kasuks räägib kiirus, turvalisus, ühenduskindlus
ja sõiduaja kasuliku kasutamise võimalus. Enamus rahvast hindab raudtee häid
külgi, võtab kõik raudtee arendused tänuga (muidugi ka asjakohase kriitikaga)
vastu ja sõidab heal meelel rongiga. Ka üldine transpordipoliitika, nii senine
(juba tehtud raudteede parendused ja uute rongide soetused, Rail Baltica
arendamine jms) kui tulevane (praegu menetlemisel olev Transpordi arengukava
2014 – 2020) toetab raudteetranspordi säilitamist ja arendamist Eestis. Selles
valguses tundub kunagine Haapsalu raudteest loobumine pigem erand ja selle vea
loodame parandada.
Me peame veel aru saama sellest, et ükskõik kuidas
praegune majandusminister ennast väljendada võtab – Eesti sisene regionaalne
raudtee ei kao kuskile. Samuti ei kao kuskile vajadus Eesti siseseid raudteeliine
edasi arendada. Investeeringuid on seni pidevalt tehtud ja tehakse edasi. Tallinn-Tartu
ja Tallinn – Keila on ehk teine teema, aga iga teise raudteeliiniga, mis Eestis
sees reisijaid teenindab, kannataks Haapsalu liin igal juhul võrdluse välja. Türi
– Viljandi sai tehtud, Tartu – Valga sai tehtud, Keila – Riisipere lõik sai
rekonstrueeritud, saab ka Riisipere – Haapsalu lõik taastatud. Haapsalu jaoks oleks lootus kadunud siis, kui ei oleks korda tehtud raudteed kuni Riisipereni. Nüüd on seal uus tee, uus kontaktvõrk, uued perroonid ja uued rongid. Raudteelõigu pikendamine kuni Haapsaluni on lihtsalt loogiline.
Juhul, kui lähimate aastatega ei langetata otsust
Lelle-Pärnu lõigu rekonstrueerimiseks, siis katkeb rongiühendus Pärnuga. Selle
lõigu olukord on samasugune, kui Haapsalu suunal enne rööbaste ja liiprite
ülesvõtmist ja varsti seal enam lihtsalt ei saa sõita. Ükskõik, mis Rail
Balticast saab, milline majandusminister küll Pärnuga raudteeühenduse
likvideeriks? Pärnu on suurem, aga Haapsalu on lähemal, tulemus on sarnane. Lõpuks
ei ole lihtsalt enam võimalik ajada sellist juttu, et: „…igale poole mujale
teeme raudtee korda, aga näe, Haapsalusse ei tee. Isegi, kui me teame, et
teised ka ja sama palju dotatsiooni vajavad, isegi kui see sindrima tasuvus
sarnane on, ikka ei tee. Võiks ju teha, aga ei taha.“. See ei oleks enam tõsine
jutt.
Me võime ja peamegi arutama selle üle, mida teha enne
ja mida pärast. Kas kõigepealt Narva suund, Lelle - Pärnu suund, Valga -
Koidula – Pihkva suund, Haapsalu suund või midagi muud. Keegi aga ei saa
tõsiselt väita, et Haapsalu liin oleks Eesti raudteedel kuidagi eriliselt
mittetasuv. See väide oleks lihtsalt vale. Majandusministeeriumi ametnikud on
tunnistanud, et suurem osa reisijateveoga seotud investeeringuid Eestis ei ole
otseselt majanduslikult tasuvad ja vajavad hilisemat doteerimist. Et igal juhul
on tegemist poliitilise otsusega. Ju see siis nii ongi. Haapsalu suund ei oleks
uus suund, sisuliselt on tegemist rekonstrueerimisega, millel osad tööd on juba
tehtud. Varem või hiljem, see otsus langetatakse. Mida varem, seda parem.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar