Meil on pisike maja. Millist tööriista ma vajame
majapidamises? Kirves on hea lihtne tööriist. Temaga aga ei saa lukusüdamiku
jaoks avaust uuristada. Kokku hoides nii ehitamise, hooldamise, kui tööriistade
pealt, võiksime loobuda lukkudest, ustest ja akendest oma pisikeses majas
(asendada need näiteks eesriietega) ja öelda, et see lähenemine on
innovaatiline. Mis siin ikka, maja ju ka pisike. Tegelikult ei saa me aga ignoreerida ei
vargaid ega talvekülma. Ilma vajaliku keerukuseta osutub meie majakene lõpuks
elamiskõlbmatuks ja elanikud kolivad minema.
Aina sagedamini kostab hääli, et Eesti riik peab olema
lihtne riik, kuna ta on pisike. Ma ei ole sellega nõus. Riik ei saa olla
lihtne, kuna ülesanded mis riigi ees seisavad ei ole lihtsad ja keskkond, kus
riik toimib, ei ole lihtne. Ehk siis – viidates ülaltoodud näitele – pättidest
ja pahast ilmast ei päästa meid miski, olgu maja suur või väike. See, et Eesti
on väike riik, ei tee meie probleeme lihtsamaks, samuti ei tee see meie
lahendusi lihtsamaks. Meie riiklikud
struktuurid (tööriistad) peavad olema väiksemamahulised, võimalusel
universaalsed, kuid piisava keerukusega, selleks, et vastata inimeste ja
olukorra poolt esitatavatele nõuetele.
Kohalik omavalitsus ei saa ka olla lihtne. Kui seal ei ole
sotsiaaltöö spetsialisti, siis ei saada aru kohapeal aru sotsiaaltööst. Kui ei
ole planeerimise spetsialisti, siis ei saada aru sellest, kuhu peaks uue tee
ehitama ja kuhu võiks mänguväljaku paigutada. Paraku on ka paljud vallad
väikesed ja kõiki spetsiliste palgata ei jõua. Pea kõrvale pööramine ja
probleemide ignoreerimine ei saa kesta igavesti. Kas paneme siis vallad kokku
ja teeme nad hästi suurteks? Jäätmemajanduse, veemajanduse ja ühistranspordi
teemat on paras ajada ju lausa maakonna tasandil. Mis siis saab aga
sotsiaaltööst, ja kohalikust noorsootööst ja mis saab üldse kohalike inimeste
õigusest ise otsustada, kuidas oma elu korraldatakse?
Selle dilemma on suurem osa Euroopa riike lahendanud nii, et
on loodud kohalikule omavalitsusele mitu tasandit. Üks on päris kohalik tasand
ja teine on siis maakondlik tasand. Esimene tasand tegeleb sellega, mida
kindlasti kohapeal vaja on, teine tasand sellega, mille jaoks kohalik tasand
liiga väikseks jääb. Euroopas on vaid
vähestel riikidel puhas ühetasandiline omavalitsussüsteem. Meil oleks juba ammu
aeg tunnistada, et „lihtne“ ei ole meie jaoks ei odav ega efektiivne, vaid
lihtsalt kohmakas. Aeg on loobuda kirvemeetodist ja asuda targemate lahenduste
kasutamisele.
Regionaalminister püüab parasjagu tõmbekeskuste mudeli nime
all kõigest hingest likvideerida maakondi ning taastada 1952 aastal proovitud
ja vaid aasta vastu pidanud pisirajoonide – oblastite mudelit. Tegelikult ei
vaja Eesti meeleheitlikke katseid midagi kokku liita, vaid tarka
funktsioonidel, vajadustel ja
suutlikkusel tuginevat ja
kohalike inimeste õigusi austavat haldussüsteemi. Eesti vajab nii kohalikku,
kui maakondlikku omavalitsust. Kui need erinevad tasandid on targalt tehtud,
maavalitsuste roll seal kõrval kohendatud, siis lõpuks ei ole selline targem ja
täpsem süsteem meile kallim, kui praegune, igal juhul aga efektiivsem.
Riigi lihtsustamise
üheks äraspidiseks näiteks on riigiasutuste tsentraliseerimine. Praegu tundub,
et meie riigiasutuste pilt hakkab sarnanema tagurpidi pööratud püramiidile, kus
allapoole, ehk kohalikule tasandile ei jää ei töötajaid ega funktsioone, ladvik
aga aina laieneb. Eesti avalikus sektoris töötavate isikute hulk on OECD maade
hulgas eestpoolt seitsmes, moodustades
pea 20% tööealisest elanikkonnas. Paraku on suur osa nendest hõivatud
bürokraatia sisemise ilu viimistlemisega ja paiknevad Tallinnas. Uued
tsentraliseerimise plaanid ilmuvad samblast nagu seened vihmaga. Paraku - lastekaitse
lihtsalt ei saa töötada nii, et kohapeal kompetentsi pole ja vajadusel sõidab
Tallinnast välja Sotsiaalkindlustusameti lendsalk kohalikke probleeme
lahendama. See sarnaneb rohkem riigibussi ideele „Tujurikkujast“. Samuti ei saa
juhtida suuri ametkondi ainult peadirektori laua tagant, nii et maakondlikud ja
isegi regionaalsed juhid on sisulisest otsustusõigusest ilma jäetud.
Ükskõik, kas omavalituslik või riiklik süsteem, riigi
lihtsus peab tähendama eelkõige bürokraatlike protseduuride lihtsust, nutikust
asjaajamise korraldamisel, mitte aga
tsentraliseerimist. Süsteemi lihtsus ei tohiks tähendada juhtimise koondamist
ladviku kätte ja ei tohiks vähendada
kohtadel tegutsevate allüksuste ja inimeste initsiatiivi. See viimane on aga
otseselt seotud otsustusõiguse ja vastutusega. Me ei tohiks luua olukorda, kus
ainus inimene kes riigiaparaadi tulemuslikkuse ja tõhususe üle pead murrab
istub kuskil ministeeriumi või riigiameti keskkontori kabinetis. Peale
kodanikualgatuse (ja - julguse), selleks
et meie pisike riik püsti seisaks, vajame ka ametnikualgatust nagu õhku.
Lihtne riik on ilus sõnapaar ja kõlab hästi. Samas peab
riigi poliitiline juhtkond tagama, et riigi lihtsustamise käigus ei lõhutaks
eest ära aknaid – uksi ja tulekolle ei ehitataks kokkuhoiu käigus ilma
korstnata. Sellises kodus keegi elada ei taha, eriti veel, kui naabritel
korralik eluhoone ja uued elanikud teretulnud. Kirvemeetodid ei kõlba kodu
rajamiseks ja riigi kujundamiseks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar