Arne Veske küsimustele vastuseks:
Põhimõtteliselt saab omavalitsus aidata ettevõtluse
arendamisele kaasa aidata kas kaudselt või otseselt. Töökoha loomise võimalus
on ka omavalitsusel endal - läbi omavalitsuste asutuste või ettevõtete. See
siiski ei ole ettevõtluse arendamine selle sõna tegelikus mõttes. Kui turg
vähegi toimib, siis omavalitsus ei võta ise äririske, ettevõtlusega ei tegele
ehk siis erasektori töökohta ta ise ei loo. Ettevõtlike inimeste ja alustavate
või toimivate ettevõtete toetamiseks on aga võimalusi palju. Toon mõned näited:
1.
Kodulehekülje ümberkujundamine nii, et sealt saab infot nii see,
kes tööd/töötajat otsib, kui ka see, kes tahab ettevõtlust alustada.
2. Koolides
ettevõtlusõppe ja karjäärinõustamise korraldamine.
3. Töötukassa spetsialistidega
kohtumiste korraldamine.
4. Stardiabi pakkumine
valla/linna eelarvest.
5. Kaugtöökohtade
väljaehitamine ja varustamine ja pakkumine.
6. Tootmis-tegutsemispinna pakkumine munitsipaalhoonetes.
7. Taristu rajamise
rahaline või mitterahaline toetamine – tee, vesi/kanal, elekter jms.
8. Ühistranspordi
korraldus – liikumine kodu ja töö vahel, juhul, kui on tegemist valla- või
linna liiniga. Omavalitsus saab sättida liine ja graafikuid sobivaks ettevõtete
tööajale.
9. Bürokaatia vähendamine
vallas sees – taotlused, planeeringud jms nii kiiresti lahendatud kui võimalik.
10. Nõuanne ja toetus
riigiasutustega suhtlemisel ja riigi või EL poolt pakutavate toetuste
taotlemisel .
11. Planeerimisprobleemide
lahendamine – tööstusala, puhkeala, eluala.
12. Lasteaiad, koolid jt
asutused peavad arvestama reaalsete tööaegadega.
13. Konfliktide
vähendamine ja lahendamine (elanikud, looduskaitse jms)
14. Teenuste ostmine
kohalikelt (riigihanke seadus!).
15. jne
Kui see kõik nii selge on, siis miks see ei toimi?
Kõigepealt selle pärast, et ettevõtluse edendamine ei ole
omavalitsuste kohustus, Omavalitsus võib selle kõigega tegeleda, ja tihti ka
tegelevad. Tihti aga ei tegele. Sest ei ole kohustus. See on esimene koht vajalikuks seaduse muudatuseks. Vastav kohustus
peaks olema KOKSis kirjas.
Teiseks selle pärast, et omavalitsuste tulu ei sõltu
otseselt sellest, kui palju nende territooriumil ettevõtlust on vaid sellest,
kuipalju nende inimesed palka saavad. See pole aga üks ja seesama asi. Kui üks
omavalitsus kulutab raha, ehitab teed ja trassid valmis, ettevõte paneb ennast
püsti, töötajad tulevad aga naabervallast – siis saab tulu ka naabervald, mitte
see vald, kes kulutusi tegi. See on teine koht
vajalikuks seadusemuudatuseks. Omavalitsuste tulubaas peaks sõltuma ka
ettevõtlusest tema territooriumil. Sellest lahendusest räägitakse palju, kuid
palju on ka vastaseid. Nii liiguks maksuraha just suurematesse keskustesse (
kus on nii inimesed kui ettevõtted koos) ja ääremaade areng kannataks veelgi…
Võib olla. Siin peab olema võimalik leida mõistlik tasandusmehhanism. Aga põhimõtet pean ma õigeks.
Kolmandaks selle pärast, et omavalitsustel napib raha. Raha
napib ka oma seadusest tulenevate kohustuste täitmiseks, seega jäävad muud
asjad tihti tahaplaanile. See oleks
kolmas koht seaduse muutmiseks. Omavalitsusele peaks eraldama seadusega
sihtotstarbelise raha ettevõtluse toetamiseks ehk siis – selleks, et teha neid
asju, mis ülevalpool on kirjas.
Siin kolm konkreetset asja. mis võimalikke seadusmuudatusi puudutab. Neid on veel.
NB! Palun vabandust, kui postitused siin blogis liiga pikad ja igavad tunduvad.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar